Vyučující
|
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Krejčí Veronika, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Obsah předmětu tvoří základní informace z oblasti - OBECNÉ LINGVISTIKY, - FONETIKY a FONOLOGIE, - LEXIKOLOGIE, - MORFOLOGIE a - PRAVOPISU. Požadované vědomosti a dovednosti jsou nezbytným teoretickým podkladem pro didaktickou transformaci témat do školní praxe.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Požadované vědomosti a dovednosti jsou nezbytným teoretickým podkladem pro didaktickou transformaci témat do školní praxe.
Po absolvování předmětu by měl být student schopen: - Rozdělit lingvistiku na dílčí disciplíny a definovat je, definovat jazyk, zařadit češtinu do systému světových jazyků, stratifikovat útvary jazyka, definovat jazykovou normu a kodifikaci, uvést příklady kodifikačních příruček. - Definovat hlásku a foném, popsat vznik řeči, popsat správnou a nesprávnou výslovnost, vady řeči, hláskové změny, klasifikovat hlásky dle znělosti, místa a způsobu tvoření, popsat zvukové prostředky souvislé řeči. - Definovat slovní zásobu, popsat principy změny slovní zásoby (zejména obohacování slovní zásoby), popsat významové vztahy mezi slovy, příznakovost a bezpříznakovost slov, vysvětlit slovotvorný rozbor slova. - Definovat základní morfémy, vysvětlit ohýbání slov, morfologický rozbor stavby slova, třídit slova z hlediska morfologického sémantického a syntaktického, vysvětlit a rozlišit mluvnické kategorie a paradigmata slovních druhů, kategorizovat slovní druhy, popsat stupňování přídavných jmen a příslovcí. - Rozdělit pravopis dle druhů a k nim přiřadit konkrétní pravopisná pravidla, uvést algoritmy pravopisných jevů.
|
Předpoklady
|
Předmět navazuje na maturitní úroveň vědomostí a dovedností z oblasti gramatiky, lexikologie a pravopisu, která je brána jako vstupní znalosti a dovednosti.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemný test
ZÁPOČET - písemné ověření praktických dovedností z oblasti lexikologie, morfologie a pravopisu opírající se o znalosti algoritmů, znalost příslušné latinské terminologie. ZKOUŠKA - ústní ověření teoretických znalostí z oblasti obecné lingvistiky, lexikologie, morfologie, fonetiky a fonologie, grafémiky a pravopisu.
|
Doporučená literatura
|
-
ČECHOVÁ, M. et al. (2000). Čeština - řeč a jazyk. 2. vyd.. Praha: ISV nakladatelství.
-
ČECHOVÁ, M. (2010). Komplexní jazykové rozbory. 2. vyd.. Praha: SPN.
-
HUBÁČEK, J. A KOL. (2010). Čeština pro učitele.. Český Těšín: Vade Mecum Bohemiae.
-
KARLÍK, P., NEKULA, M. a PLESKALOVÁ, J. (2002). Encyklopedický slovník češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
-
KARLÍK, P., NEKULA, M., RUSÍNOVÁ, Z. a GREPL, M. (2021). Příruční mluvnice češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
-
Kolektiv autorů. (2005). Pravidla českého pravopisu. Praha.
-
Kolektiv autorů ÚJČ AV ČR. (2005). Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Praha: Academia.
-
KREJČÍ, V. (2013). Didaktika českého jazyka pro 1. stupeň ZŠ (online). Olomouc.
-
KROBOTOVÁ, M. a JODASOVÁ, H. (2002). Základy českého pravopisu a pravopisná cvičení. Olomouc: UP v Olomouci.
-
MUŽÍKOVÁ, O. a kol. (2002). Odmaturuj z českého jazyka. Brno: Didaktis.
-
REZEK, J. (2001). Český etymologický slovník. 2. vydání.. Voznice: Leda.
-
Šaur, V. (2004). Pravidla českého pravopisu s výkladem mluvnice.. Praha: Ottovo nakladatelství.
|