Vyučující
|
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Krejčí Veronika, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Učivo o slovní zásobě na 1. stupni ZŠ (didaktická transformace poznatků z lexikologie do školní praxe - konkrétní učební témata, vhodné didaktické prostředky a vhodné poznávací metody). 2. Tvarosloví na 1. stupni ZŠ (didaktická transformace poznatků z morfologie do školní praxe - konkrétní učební témata, vhodné didaktické prostředky a vhodné poznávací metody, algoritmizace). 3. Skladba na 1. stupni ZŠ (didaktická transformace poznatků ze syntaxe do školní praxe - konkrétní učební témata, vhodné didaktické prostředky a vhodné poznávací metody). 4. Komunikační a slohová výchova na 1. stupni ZŠ (didaktická transformace poznatků ze stylistiky do školní praxe - sloh produkční a reprodukční, konkrétní slohové útvary, práce s osnovou, etapy nácviku, vhodné didaktické prostředky, specifika slohového vyučování na 1. stupni).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Laborování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Studenti budou seznámeni s didaktickou transformací učiva z morfologie, lexikologie, syntaxe a stylistiky do školní praxe (osnování učiva, plánování učiva, výstavba vyučovací hodiny, vhodné didaktické prostředky, vhodné poznávací metody, hodnocení výkonů žáků).
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - orientovat se v odborné pedagogické literatuře i didaktických materiálech vhodných pro podporu výuky ČJ, - orientovat se v osnování učiva o slovní zásobě, tvarosloví, skladby a stylistiky na 1. stupni ZŠ a toto učivo vhodně didakticky transformovat do školní praxe.
|
Předpoklady
|
Student by měl být vybaven odpovídajícími znalostmi a dovednostmi z integrovaných vědních disciplín, tedy zejména z lingvistiky a obecné didaktiky. Předmět navazuje na Didaktiku mateřského jazyka A, který se věnoval těmto tématům: 1. Současné vymezení předmětu český jazyk v kurikulárních dokumentech. 2. Didaktická transformace učiva z hláskosloví a pravopisu do školní praxe. 3. Problematika žáků se SPU (zejména dyslexie, dysgrafie, dysortografie), s poruchami pozornosti a zkříženou lateralitou a jejich integrací v rámci výuky českého jazyka.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce, Písemný test
Aktivní účast v seminářích. Plnění dílčích úkolů, které jsou zaměřeny na rozvoj pedagogických kompetencí. Absolvování zápočtového testu zaměřeného na zvládnutí učiva českého jazyka v oblasti slovní zásoby, tvarosloví a skladby dle stanovených kritérií. Dokončení portfolia materiálů pro pedagogickou praxi, jehož tvorba byla zahájena v předcházejícím předmětu Didaktika mateřského jazyka A. Toto portfolio může student využít jako podpůrný materiál při zkoušce. Absolvování ústní zkoušky, na níž student prokáže potřebné teoretické znalosti i potřebnou míru pedagogických dovedností, díky nimž tyto teoretické poznatky dokáže aplikovat v praxi.
|
Doporučená literatura
|
-
Pravidla českého pravopisu.
-
ČECHOVÁ, M. a kol. (2010). Čeština a její vyučování. Praha: SPN.
-
ČECHOVÁ, M. (1998). Komunikační a slohová výchova. Praha: SPN.
-
HAUSER, P. a kol. (1994). Didaktika českého jazyka, díl I. - Část obecná. Brno: Vydavatelství MU.
-
HAUSER, P. a kol. (1994). Didaktika českého jazyka, díl II. - Jazyková výchova. Brno: Vydavatelství MU.
-
HÖFLEROVÁ, E. (2006). Didaktika českého jazyka pro základní školu. Ostrava: Nakladatelství OU.
-
MŠMT. Národní program rozvoje vzdělávání v ČR (Bílá kniha). Praha.
-
NÚV. Standardy základního vzdělávání. Praga.
-
PRŮCHA, J. a kol. (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
-
SVOBODOVÁ, J. a kol. (2002). Jazyk a jazyková komunikace nově. Ostrava.
-
SVOBODOVÁ, J. (2006). Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky. Ostrava: Nakladatelství OU.
-
ŠEBESTA, K. (2005). Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Nakladatelství UK.
-
ÚJČ. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost.
|