Vyučující
|
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Krejčí Veronika, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Didaktika českého jazyka jako vědní obor. 2. Současné pojetí českého jazyka v kurikulárních dokumentech (charakteristika vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura v rámci RVP ZV, obecné cíle i konkrétní cíle jednotlivých složek, výstupy, konkretizace výstupů ve Standardech základního vzdělávání, časová dotace předmětu dle Rámcového učebního plánu). 3. Učební materiály využitelné ve výuce českého jazyka na 1. stupni ZŠ (učebnice, pracovní sešity, výukové programy, aplikace, webové stránky), jejich funkce a možnosti integrace do vyučování, kritéria posuzování učebnic. 4. Hláskosloví na 1. stupni ZŠ (didaktická transformace poznatků z fonetiky a fonologie do školní praxe - konkrétní učební témata, vhodné didaktické prostředky). 5. Pravopis na 1. stupni ZŠ (didaktická transformace poznatků z lexikologie, morfologie a syntaxe do školní praxe - pravopis lexikální, morfologický a základy pravopisu syntaktického, typy a hodnocení pravopisných cvičení). 6. Žák se specifickou poruchou učení (zejména dyslexií, dysgrafií a dysortografií), s poruchami učení a zkříženou lateralitou v hodinách ČJ (příčiny vzniku poruchy, projevy, diagnostika, reedukace, podpůrná opatření).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Laborování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Studenti budou seznámeni s(e): - didaktikou českého jazyka jako jednou z vědních disciplín, - základními kurikulárními dokumenty (RVP ZV a Standardy základního vzdělávání, školním vzdělávacím programem), - vymezením českého jazyka v rámci RVP ZV (obecnými cíli i cíli konkrétních složek oboru Český jazyka a literatura, výstupy, časovou dotací) i s jeho specifiky, - didaktickou transformací učiva z fonetiky a fonologie i pravopisu do školní praxe (osnování učiva, plánování učiva, výstavba vyučovací hodiny, vhodné didaktické prostředky, vhodné poznávací metody, hodnocení výkonů žáků), - učebnicemi a dalšími materiály určenými pro podporu výuky ČJ na 1. stupni ZŠ (pracovní sešity, výukové programy a aplikace, online webové nástroje), - možnostmi integrace výstupů předmětu český jazyk do dalších vyučovacích předmětů, - nejběžnějšími specifickými poruchami učení (zejména s dyslexií, dysgrafií a dysortografií), poruchami pozornosti, zkříženou lateralitou (příčiny vzniku, projevy, diagnostika, reedukace, podpůrná opatření) a jejich specifiky pro výuku českého jazyka a literatury.
Po absolvování předmětu by měl být student schopen: - orientovat se v odborné pedagogické literatuře i didaktických materiálech vhodných pro podporu výuky ČJ, - orientovat se v osnování učiva hláskosloví a pravopisu na 1. stupni ZŠ a toto učivo vhodně didakticky transformovat do školní praxe, - chápat specifika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména žáků se specifickými poruchami učení, tyto poruchy by měl znát teoreticky do té míry, aby byl v praxi schopen jednotlivé problémy diagnostikovat a odborně konzultovat a s těmito žáky vhodně pracovat.
|
Předpoklady
|
Student by měl být vybaven odpovídajícími znalostmi z integrovaných vědních disciplín, tedy zejména z lingvistiky, obecné didaktiky a obecné psychologie. Předpokladem jsou také odpovídající znalosti učiva ČJ z 1. stupně ZŠ (vědomosti a dovednosti).
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce, Písemný test
PREZENČNÍ STUDENTI Aktivní účast v seminářích. Plnění dílčích úkolů, které jsou zaměřeny na rozvoj pedagogických kompetencí. Absolvování zápočtového testu zaměřeného na zvládnutí učiva českého jazyka v oblasti zvukové stránky jazyka a pravopisu dle stanovených kritérií. STUDENTI S ISP Aktivní účast v seminářích. Absolvování zápočtového testu zaměřeného na zvládnutí učiva českého jazyka v oblasti zvukové stránky jazyka a pravopisu dle stanovených kritérií. STUDENTI NA ERASMU Absolvování zápočtového testu zaměřeného na zvládnutí učiva českého jazyka v oblasti zvukové stránky jazyka a pravopisu dle stanovených kritérií.
|
Doporučená literatura
|
-
Pravidla českého pravopisu.
-
ČECHOVÁ, M. a kol. (2010). Čeština a její vyučování. Praha: SPN.
-
Čechová, M. (1998). Komunikační a slohová výchova.. Praha: ISV.
-
ČECHOVÁ, M., STYBLÍK, V. (1998). Čeština a její vyučování. Praha.
-
HAUSER, P. a kol. (1994). Didaktika českého jazyka, díl I. - Část obecná. Brno: Vydavatelství MU.
-
HAUSER, P. a kol. (1994). Didaktika českého jazyka, díl II. - Jazyková výchova. Brno: Vydavatelství MU.
-
HÖFLEROVÁ, E. (2006). Didaktika českého jazyka pro základní školu. Ostrava: Nakladatelství OU.
-
JUCOVIČOVÁ, D. a ŽÁČKOVÁ, H. (2014). Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál.
-
Jucovičová, D., Žáčková, H. (2014). Reedukace specifických poruch učení u dětí. 2. vydání.. Praha: Portál.
-
KARLÍK, P., NEKULA, M. a PLESKALOVÁ, J. (2002). Encyklopedický slovník češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
-
Kolektiv autorů. DUMY.cz (online).
-
Kolektiv autorů. (2003). Pravidla českého pravopisu 4. vyd.. Olomouc: FIN Publishing.
-
Kolektiv autorů. RVP ZV (online). NÚV.
-
KREJČÍ, V. (2013). Didaktika českého jazyka pro 1. stupeň ZŠ (online). Olomouc.
-
MŠMT. Národní program rozvoje vzdělávání v ČR (Bílá kniha). Praha.
-
MÜLLEROVÁ, O., HOFFMANNOVÁ, J. a SCHNEIDEROVÁ, E. (1992). Mluvená čeština v autentických textech. Jinočany.
-
PRŮCHA, J. a kol. (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
-
PRŮCHA, J. a kol. (2009). Pedagogický slovník. 6. vydání. Praha: Portál.
-
REZEK, J. (2001). Český etymologický slovník. 2. vydání.. Voznice: Leda.
-
SVOBODOVÁ, J. a kol. (2002). Jazyk a jazyková komunikace nově. Ostrava.
-
SVOBODOVÁ, J. (2006). Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky. Ostrava: Nakladatelství OU.
-
SVOBODOVÁ, J. (2003). Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky.. Ostrava.
-
ŠEBESTA, K. (2005). Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Nakladatelství UK.
-
ŠEBESTA, K. (1999). Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova.. Praha.
-
ÚJČ. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost.
|