Předmět: Didaktika mateřského jazyka A

« Zpět
Název předmětu Didaktika mateřského jazyka A
Kód předmětu KČJ/WDJA
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Krejčí Veronika, Mgr.
Obsah předmětu
1. Didaktika českého jazyka jako vědní obor. 2. Současné pojetí českého jazyka v kurikulárních dokumentech (charakteristika vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura v rámci RVP ZV, obecné cíle i konkrétní cíle jednotlivých složek, výstupy, konkretizace výstupů ve Standardech základního vzdělávání, časová dotace předmětu dle Rámcového učebního plánu). 3. Učební materiály využitelné ve výuce českého jazyka na 1. stupni ZŠ (učebnice, pracovní sešity, výukové programy, aplikace, webové stránky), jejich funkce a možnosti integrace do vyučování, kritéria posuzování učebnic. 4. Hláskosloví na 1. stupni ZŠ (didaktická transformace poznatků z fonetiky a fonologie do školní praxe - konkrétní učební témata, vhodné didaktické prostředky). 5. Pravopis na 1. stupni ZŠ (didaktická transformace poznatků z lexikologie, morfologie a syntaxe do školní praxe - pravopis lexikální, morfologický a základy pravopisu syntaktického, typy a hodnocení pravopisných cvičení). 6. Žák se specifickou poruchou učení (zejména dyslexií, dysgrafií a dysortografií), s poruchami učení a zkříženou lateralitou v hodinách ČJ (příčiny vzniku poruchy, projevy, diagnostika, reedukace, podpůrná opatření).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Laborování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Studenti budou seznámeni s(e): - didaktikou českého jazyka jako jednou z vědních disciplín, - základními kurikulárními dokumenty (RVP ZV a Standardy základního vzdělávání, školním vzdělávacím programem), - vymezením českého jazyka v rámci RVP ZV (obecnými cíli i cíli konkrétních složek oboru Český jazyka a literatura, výstupy, časovou dotací) i s jeho specifiky, - didaktickou transformací učiva z fonetiky a fonologie i pravopisu do školní praxe (osnování učiva, plánování učiva, výstavba vyučovací hodiny, vhodné didaktické prostředky, vhodné poznávací metody, hodnocení výkonů žáků), - učebnicemi a dalšími materiály určenými pro podporu výuky ČJ na 1. stupni ZŠ (pracovní sešity, výukové programy a aplikace, online webové nástroje), - možnostmi integrace výstupů předmětu český jazyk do dalších vyučovacích předmětů, - nejběžnějšími specifickými poruchami učení (zejména s dyslexií, dysgrafií a dysortografií), poruchami pozornosti, zkříženou lateralitou (příčiny vzniku, projevy, diagnostika, reedukace, podpůrná opatření) a jejich specifiky pro výuku českého jazyka a literatury.
Po absolvování předmětu by měl být student schopen: - orientovat se v odborné pedagogické literatuře i didaktických materiálech vhodných pro podporu výuky ČJ, - orientovat se v osnování učiva hláskosloví a pravopisu na 1. stupni ZŠ a toto učivo vhodně didakticky transformovat do školní praxe, - chápat specifika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména žáků se specifickými poruchami učení, tyto poruchy by měl znát teoreticky do té míry, aby byl v praxi schopen jednotlivé problémy diagnostikovat a odborně konzultovat a s těmito žáky vhodně pracovat.
Předpoklady
Student by měl být vybaven odpovídajícími znalostmi a dovednostmi z integrovaných vědních disciplín, tedy zejména z lingvistiky a obecné didaktiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce, Písemný test

Aktivní účast v seminářích. Plnění dílčích úkolů, které jsou zaměřeny na rozvoj pedagogických kompetencí. Absolvování zápočtového testu zaměřeného na zvládnutí učiva českého jazyka v oblasti zvukové stránky jazyka a pravopisu dle stanovených kritérií. Příprava portfolia materiálů pro pedagogickou praxi. Toto portfolio může student využít jako podpůrný materiál při zkoušce z předmětu Didaktika mateřského jazyka B, která navazuje na tento předmět.
Doporučená literatura
  • Pravidla českého pravopisu.
  • ČECHOVÁ, M. a kol. (2010). Čeština a její vyučování. Praha: SPN.
  • HAUSER, P. a kol. (1994). Didaktika českého jazyka, díl I. - Část obecná. Brno: Vydavatelství MU.
  • HAUSER, P. a kol. (1994). Didaktika českého jazyka, díl II. - Jazyková výchova. Brno: Vydavatelství MU.
  • HÖFLEROVÁ, E. (2006). Didaktika českého jazyka pro základní školu. Ostrava: Nakladatelství OU.
  • JUCOVIČOVÁ, D. a ŽÁČKOVÁ, H. (2014). Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál.
  • MŠMT. Národní program rozvoje vzdělávání v ČR (Bílá kniha). Praha.
  • PRŮCHA, J. a kol. (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
  • SVOBODOVÁ, J. (2006). Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky. Ostrava: Nakladatelství OU.
  • ŠEBESTA, K. (2005). Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Nakladatelství UK.
  • ÚJČ. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr