Předmět: Dětská literatura

« Zpět
Název předmětu Dětská literatura
Kód předmětu KČJ/WDELX
Organizační forma výuky Přednáška + On-line aktivity
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Mašát Milan, Mgr. Ph.D.,MBA,Ed.D.
Obsah předmětu
Literatura pro děti a mládež a její místo v celonárodní literatuře. Lidová pohádka, její včleňování do umělecké literatury, folkloristické teorie pohádky. Čeští a světoví sběratelé a upravovatelé pohádek a pověstí. Charakteristika Autorská pohádka, typologie. Vývoj české a světové autorské pohádky od 19. století do současnosti, nejvýznamnější představitelé a díla. Česká poezie pro děti od konce 19. století do současnosti. Autoři světové poezie pro děti. Próza s dětským hrdinou, vývojové tendence, nejvýznamnější představitelé v české a světové literatuře. Časopisy pro děti předškolního věku. Biblioterapie. Obrázkové knihy pro děti předškolního věku, uměleckonaučná literatura pro předškolní děti. Trivialita v literatuře pro děti. Ceny udělované za dětskou literaturu. Samostudium: studijní opora v LMS: Řeřichová, V., & Sladová, J. Vybrané kapitoly z literatury pro děti mladšího školního věku. Olomouc, 2017.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Anotace předmětu: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vysvětlit specifika literatury pro děti předškolního věku; - objasnit úlohu literatury pro děti z hlediska rozvoje čtenářské gramotnosti; - vyjmenovat a charakterizovat žánry literatury určené dětem předškolního věku; - ocenit tvorbu nejvýznamnějších představitelů české a světové literatury pro děti; - analyzovat a interpretovat umělecký text v kontextu tvorby daného autora a doby jeho vzniku; - zformulovat a prezentovat vlastní interpretaci vybraného titulu literatury pro děti; - orientovat se v současné knižní a časopisecké produkci určené dětem předškolního věku; - posoudit kvalitu literární tvorby určené dětem.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce, Písemný test

Požadavky k zisku zápočtu: Odevzdání (ve vytištěné formě) dvoustránkového pracovního listu vycházejícího z literárního textu a určeného k rozvoji čtenářské pregramotnosti v mateřské škole. Kolokvium: Ústní kolokviální zkouška. Zkoušku budete absolvovat ve dvojici. Vytáhnete si jeden z okruhů. Kolokvium mohou absolvovat pouze studenti se splněným zápočtem. 1. Literatura pro děti v kontextu národní literatury. Intencionální literatura. Odborná reflexe literatury pro děti a mládež. Vymezení pojmu triviální literatura. Podoby trivializace v literatuře pro děti. 2. Česká a světová lidová pohádka a její genealogické rysy. Nejvýznamnější čeští a světoví sběratelé lidových pohádek. 3. Česká a světová autorská pohádka (do roku 1989) a její základní znaky. Nejvýznamnější čeští a světoví autoři a jejich dílo. 4. Aktuální knižní produkce pro děti předškolního a mladšího školního věku (česká i zahraniční). Čeští ilustrátoři knih pro děti. Ocenění udělovaná ilustrátorům. 5. Český a světový příběh s dětským hrdinou (do roku 1989). Typologie žánru, jeho vývoj. Významní představitelé a jejich díla. 6. Česká a světová poezie pro děti do roku 1989. Významní autoři a jejich díla. 7. Současná česká a světová autorská pohádka (po roce 1989) a její základní znaky. Nejvýznamnější čeští a světoví autoři a jejich dílo. 8. Současný český a světový příběh s dětským hrdinou (od roku 1989). Typologie žánru, jeho vývoj. Významní představitelé a jejich díla. 9. Současná česká a světová poezie pro děti od roku 1989. Významní autoři a jejich díla. 10. Pověst, mýtus a legenda v literatuře pro děti. Nejvýznamnější čeští a světoví sběratelé a převypravovatelé. Orientace v nejnovější knižní a časopisecké produkci pro děti. Literární soutěže a jejich přínos pro podporu zájmu o knihy a literaturu. Požadavky na studenty s ISP: Požadavky k zisku zápočtu: Odevzdání (ve vytištěné formě) dvoustránkového pracovního listu vycházejícího z literárního textu a určeného k rozvoji čtenářské pregramotnosti v mateřské škole. Kolokvium: Ústní kolokviální zkouška. Zkoušku budete absolvovat ve dvojici. Vytáhnete si jeden z okruhů. Kolokvium mohou absolvovat pouze studenti se splněným zápočtem. 1. Literatura pro děti v kontextu národní literatury. Intencionální literatura. Odborná reflexe literatury pro děti a mládež. Vymezení pojmu triviální literatura. Podoby trivializace v literatuře pro děti. 2. Česká a světová lidová pohádka a její genealogické rysy. Nejvýznamnější čeští a světoví sběratelé lidových pohádek. 3. Česká a světová autorská pohádka (do roku 1989) a její základní znaky. Nejvýznamnější čeští a světoví autoři a jejich dílo. 4. Aktuální knižní produkce pro děti předškolního a mladšího školního věku (česká i zahraniční). Čeští ilustrátoři knih pro děti. Ocenění udělovaná ilustrátorům. 5. Český a světový příběh s dětským hrdinou (do roku 1989). Typologie žánru, jeho vývoj. Významní představitelé a jejich díla. 6. Česká a světová poezie pro děti do roku 1989. Významní autoři a jejich díla. 7. Současná česká a světová autorská pohádka (po roce 1989) a její základní znaky. Nejvýznamnější čeští a světoví autoři a jejich dílo. 8. Současný český a světový příběh s dětským hrdinou (od roku 1989). Typologie žánru, jeho vývoj. Významní představitelé a jejich díla. 9. Současná česká a světová poezie pro děti od roku 1989. Významní autoři a jejich díla. 10. Pověst, mýtus a legenda v literatuře pro děti. Nejvýznamnější čeští a světoví sběratelé a převypravovatelé. Orientace v nejnovější knižní a časopisecké produkci pro děti. Literární soutěže a jejich přínos pro podporu zájmu o knihy a literaturu.
Doporučená literatura
  • BETTELHEIM, Bruno. (2017). Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha.
  • ČEŇKOVÁ, Jana a kol. (2006). Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha.
  • DOROVSKÝ, Ivan, ed. et al. (2007). Slovník autorů literatury pro děti a mládež. I., Zahraniční spisovatelé. Praha.
  • HUTAŘOVÁ, Ivana. (2004). Současní čeští ilustrátoři knih pro děti a mládež. Praha.
  • MOCNÁ, Dagmar a kol. (2004). Encyklopedie literárních žánrů. Praha.
  • PROPP, Vladimir Jakovlevič a ŠMAHELOVÁ, Hana, ed. (2008). Morfologie pohádky a jiné studie. Jinočany.
  • ŘEŘICHOVÁ, Vlasta a SLADOVÁ, Jana. (2017). Vybrané kapitoly z literatury pro děti mladšího školního věku. Olomouc.
  • ŘEŘICHOVÁ, Vlasta et al. (2008). Literatura pro děti a mládež anglicky mluvících zemí. Olomouc.
  • ŠUBRTOVÁ, Milena et al. (2012). Slovník autorů literatury pro děti a mládež. II., Čeští spisovatelé. Praha.
  • TOMAN, Jaroslav. (1992). Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. České Budějovice.
  • URBANOVÁ, Svatava a ROSOVÁ, Milena. (2005). Žánry, osobnosti, díla: (historický vývoj žánrů české literatury pro mládež - antologie). Ostrava.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr