Vyučující
|
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Krejčí Veronika, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Postavení předmětu český jazyk a literatura v systému vzdělávání (RVPZV), jednotlivé složky předmětu, jejich vztah a cíle. 2. Metody, formy práce a cvičení užívané v jazykové složce předmětu (se zaměřením na tvarosloví a syntax); 3. Pravopis a jeho struktura na základní škole, cvičení,algoritmy, motivace, hodnocení. 4. Metodické materiály pro předmět český jazyk a literatura (učebnice a nakladatelství, portály, příručky aj.). 5. Integrace složek předmětu český jazyk a literatura na základní škole.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
- Domácí příprava na výuku
- 6 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 4 hodiny za semestr
- Semestrální práce
- 4 hodiny za semestr
- Účast na výuce
- 22 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Seminář je zaměřen na problematické oddíly českého jazyka z oblasti tvarosloví a syntaxe, ale také na nové trendy ve vyučování českého jazyka v souvislosti se zaváděním rámcových vzdělávacích programů na základní školy (komunikační princip, integrace aj.). Studenti jsou mimo jiné seznamováni s novými učebnicemi českého jazyka a s řadou motivačních cvičení.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - znát a používat základní literaturu oboru; - orientovat se ve stavbě RVPZV s důrazem na vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace; - orientovat se v nabídce učebnic a současných vzdělávacích dokumentech; - využívat podpůrné didaktické prostředky při vyučování českého jazyka a jeho inovaci; - integrovat učivo tří složek jazykového vyučování: mluvnice, slohu a literární výchovy; - využívat různorodých metod a forem práce a aktivizačních cvičení zejména v oblasti tvarosloví, syntaxe (s důrazem na pravopis).
|
Předpoklady
|
Znalosti a dovednosti z oblasti obecné didaktiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
90% účast ve výuce. Průběžné plnění zadávaných úkolů, například: Prezentace vybraného jazykového učiva z oblasti tvarosloví a syntaxe (zejména s využitám indukce). Analýza a prezentace vybraného učiva v nových učebnicích českého jazyka pro základní školy. Analýza typologie jazykových cvičení v učebnicích českého jazyka v oblasti tvarosloví a syntaxe. Vytvoření souboru motivačních cvičení z oblasti pravopisu. Vytvoření souboru publikací a pomůcek z oblasti didaktiky českého jazyka se zaměřením na uvedené oblasti.
|
Doporučená literatura
|
-
Časopisy: Český jazyk a literatura, Kritické listy, Moderní vyučování..
-
Čechová, M. a kol. Čeština - řeč a jazyk. Praha 1996..
-
ČECHOVÁ, M. a kol.. (2010). Hrátky s češtinou. Praha.
-
Čechová, M. (1998). Komplexní jazykové rozbory.. Praha: SPN.
-
ČECHOVÁ, M., STYBLÍK, V. (1998). Čeština a její vyučování.. Praha: SPN.
-
dokumenty a předpisy. (2013). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha.
-
JEČNÁ, K. (1997). Nuda při češtině? Ani nápad!. Praha.
-
KALANDRA, F. (2004). Pravopis pro školu. Brno.
-
kolektiv autorů. (2005). Pravidla českého pravopisu. Praha.
-
SCHNEIDEROVÁ, E. (2010). Jazykové hry a hříčky. Praha.
-
Topil, Z. Český jazyk s Tobiášem (tematické učebnice pro základní školy).. Havlíčkův Brod: Tobiáš.
|