Název předmětu | Úvod do studia jazyka 2 |
---|---|
Kód předmětu | KČJ/USJ2@ |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
A. Základy jazykovědy I. Sémiotika a teorie (jazykového) znaku: F. de Saussure, Ch. Morris, Th. A Sebeok + základní terminologie; sémiotická analýza: denotace a konotace; sémióza a reprezentace. Typy znaků a jejich analýza. II. Systém a struktura: struktura vs systém, funkce a struktura, paradigma/syntagma, synchronie/diachronie; text, analýza textu a kritéria "textovosti" (R. A. Beaugrande, W. Dressler); jazykové univerzálie (Ch. Hockett). III. Pragmatika: fungování jazyka (pragmatika a sémantika), řečové akty, presupozice; konverzační maximy a implikatury. B. Gramatický systém češtiny (dr. Kříž) (a) Úvod do morfologie a slovotvorby I. Slovo a jeho hranice: definice a vymezení slovních druhů, kritéria slovnědruhového třídění; slovní druhy ve větě. II. Morfematika a morfonologie: základní charakteristika; typy morfémů a jejich klasifikace (analýza vnitřní struktury slova). Text: František Štícha a kol.: VAGSČ, Morfologie II, část 1, oddíl II Morfematika, s. 369-377. III. Slovotvorba: slovotvorné způsoby, slovotvorné procesy a jejich prostředky. (b) Úvod do syntaxe I. Syntax a její principy: charakteristika věty (gramatická a významová úplnost) a výpovědi (komunikační situace - KS) - základní znaky výpovědi - větná propozice a její hierarchizace - struktura a jádro věty. II. Syntaktické vztahy (determinace/domina(n)ce vs zmnožení) - grafické znázornění syntaktických vztahů (parataxe vs hypotaxe) - DVS vs FGP. C. Vývoj češtiny I. Základy historického vývoje češtiny 1 (periodizace, významné památky a prameny, diferenciace slovanských jazyků, staroslověnština, základní vývojové fonologické změny) II. Základy historického vývoje češtiny 2 (vývojové změny jednotlivých jazykových rovin češtiny ve srovnání se současným stavem jazyka). III. Základy dialektologie a etymologie (jejich místo v jazykovědě, systém nářečí a jejich vývoj, etymologické slovníky, lidová etymologie).
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Výstupy z učení |
Základem semináře jsou tři komplementární a vzájemně se podporující roviny: (1) získat základní vhled do studia jazyka včetně elementárních teoretických základů (a terminologie); (2) rozšířit existující povědomí o konkrétních otázkách spojených s jazykem v širším historickém i systémovém kontextu a (3) podpořit dovednosti, kterou vedou k uvědomělému užití jazykovědných znalostí v praxi při výuce. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: (1) orientovat se v základech české gramatiky a užívat funkčně základní jazykovědnou terminologii; (2) porozumět základním parametrům morfologického a syntaktického systému češtiny; (3) orientovat se ve vývoji češtiny (i ve vztahu k dalším slovanským jazykům).
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Písemný test
Zápočet Zápočet bude realizován formou písemného testu, který bude zaměřen na jednotlivá témata diskutovaná na seminářích. Některé otázky budou testovat přehled studentů v dané problematice a ověřovat jejich porozumění vybraným konceptům. Test bude také pracovat u studentů se získanými dovednostmi, zvl. pokud jde o práci s konkrétním jazykovým materiálem. Pro studenty ISP: na základě individuální domluvy s vyučujícím student předloží vypracovaná cvičení a seminární práci na určené téma, o kterém bude schopen souvisle min. 10 min. mluvit. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |