Předmět: Úvod do studia jazyka 2

« Zpět
Název předmětu Úvod do studia jazyka 2
Kód předmětu KČJ/USJ2@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kříž Michal, Mgr. Ph.D.
  • Marešová Hana, doc. PhDr. Ph.D., MBA
  • Kopecký Kamil, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
A. Základy jazykovědy I. Sémiotika a teorie (jazykového) znaku: F. de Saussure, Ch. Morris, Th. A Sebeok + základní terminologie; sémiotická analýza: denotace a konotace; sémióza a reprezentace. Typy znaků a jejich analýza. II. Systém a struktura: struktura vs systém, funkce a struktura, paradigma/syntagma, synchronie/diachronie; text, analýza textu a kritéria "textovosti" (R. A. Beaugrande, W. Dressler); jazykové univerzálie (Ch. Hockett). III. Pragmatika: fungování jazyka (pragmatika a sémantika), řečové akty, presupozice; konverzační maximy a implikatury. B. Gramatický systém češtiny (dr. Kříž) (a) Úvod do morfologie a slovotvorby I. Slovo a jeho hranice: definice a vymezení slovních druhů, kritéria slovnědruhového třídění; slovní druhy ve větě. II. Morfematika a morfonologie: základní charakteristika; typy morfémů a jejich klasifikace (analýza vnitřní struktury slova). Text: František Štícha a kol.: VAGSČ, Morfologie II, část 1, oddíl II Morfematika, s. 369-377. III. Slovotvorba: slovotvorné způsoby, slovotvorné procesy a jejich prostředky. (b) Úvod do syntaxe I. Syntax a její principy: charakteristika věty (gramatická a významová úplnost) a výpovědi (komunikační situace - KS) - základní znaky výpovědi - větná propozice a její hierarchizace - struktura a jádro věty. II. Syntaktické vztahy (determinace/domina(n)ce vs zmnožení) - grafické znázornění syntaktických vztahů (parataxe vs hypotaxe) - DVS vs FGP. C. Vývoj češtiny I. Základy historického vývoje češtiny 1 (periodizace, významné památky a prameny, diferenciace slovanských jazyků, staroslověnština, základní vývojové fonologické změny) II. Základy historického vývoje češtiny 2 (vývojové změny jednotlivých jazykových rovin češtiny ve srovnání se současným stavem jazyka). III. Základy dialektologie a etymologie (jejich místo v jazykovědě, systém nářečí a jejich vývoj, etymologické slovníky, lidová etymologie).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Základem semináře jsou tři komplementární a vzájemně se podporující roviny: (1) získat základní vhled do studia jazyka včetně elementárních teoretických základů (a terminologie); (2) rozšířit existující povědomí o konkrétních otázkách spojených s jazykem v širším historickém i systémovém kontextu a (3) podpořit dovednosti, kterou vedou k uvědomělému užití jazykovědných znalostí v praxi při výuce. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: (1) orientovat se v základech české gramatiky a užívat funkčně základní jazykovědnou terminologii; (2) porozumět základním parametrům morfologického a syntaktického systému češtiny; (3) orientovat se ve vývoji češtiny (i ve vztahu k dalším slovanským jazykům).

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemný test

Zápočet Zápočet bude realizován formou písemného testu, který bude zaměřen na jednotlivá témata diskutovaná na seminářích. Některé otázky budou testovat přehled studentů v dané problematice a ověřovat jejich porozumění vybraným konceptům. Test bude také pracovat u studentů se získanými dovednostmi, zvl. pokud jde o práci s konkrétním jazykovým materiálem. Pro studenty ISP: na základě individuální domluvy s vyučujícím student předloží vypracovaná cvičení a seminární práci na určené téma, o kterém bude schopen souvisle min. 10 min. mluvit.
Doporučená literatura
  • Auer, Peter. (2014). Jazyková interakce.. Praha: NLN.
  • CVRČEK, Václav. (2010). Mluvnice současné češtiny 1. Jak se píše a jak se mluví.. Praha: Karolinum.
  • Čermák, František:. Jazyk a jazykověda. 4. vyd. Praha: Karolinum, 2011..
  • KARLÍK, Petr, NEKULA, Marek a PLESKALOVÁ, Jana. (2002). Encyklopedický slovník češtiny.. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
  • kolektiv autorů. (2012). Příruční mluvnice češtiny. Praha.
  • PRAVDOVÁ, Markéta a SVOBODOVÁ, Ivana, ed. (2014). Akademická příručka českého jazyka.. Praha: Academia.
  • Štícha. F. (2013). Akademická gramatika spisovné češtiny. Praha: Academia.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní