Course: Introduction to Literature

« Back
Course title Introduction to Literature
Course code KČJ/UDSLB
Organizational form of instruction Lecture + On-line Activities + Seminar
Level of course Bachelor
Year of study 1
Semester Winter
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Mašláňová Kateřina, Mgr. Ph.D.
Course content
Introduction to the basics of literature and its terminology. Characteristic features of fiction, journalism and non-fiction literature. Structure of a literary work and basics of versology. Principles of literary communication. Interpretation of a literary work. Literary theory documents and basics of research work.

Learning activities and teaching methods
Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook)
Learning outcomes
Intoduction to essential literary terminology. Fiction and faction, functions of literature, literary structures, types and genres. The importance of literary theory for the advancement of reading and readership. Publications, publishing houses, libraries.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Written exam, Seminar Work

80% attendance rate, elaboration of an assigned seminar thesis, passing an exam (colloquium, credit)
Recommended literature
  • BRUKNER, J., FILIP, J. (1997). Poetický slovník. Praha: MF.
  • CULLER, J. (2002). Krátký úvod do literární teorie.. Brno: Host.
  • Haman, A. (1999). Úvod do studia literatury a interpretace díla. Jinočany: HaH.
  • HENCKMANN, W., LOTTER, K. (1995). Estetický slovník.. Praha: Svoboda.
  • Hrabák, J. (1977). Poetika. Praha: Československý spisovatel.
  • HRDLIČKA, F. (2004). Průvodce po literárním řemesle.. Praha: Votobia.
  • ISER, W. (2001). Apelová struktura textů. In: Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické recepční estetiky. 1. vyd. s. 39 - 61.. Brno: Host.
  • KARPATSKÝ, D. (1997). Malý labyrint literatury.. Praha: Albatros.
  • KOSTEČKA, J. (1995). Do světa literatury jinak.. Praha: SPN.
  • Lederbuchová, L. (2002). Průvodce literárním dílem. Výkladový slovník základních pojmů.. Jinočany: HaH.
  • MANGUEL, A. (2007). Dějiny čtení.. Brno: Host.
  • MARTINKOVÁ, V. (1995). Teorie literatury netradičně.. Trizonia.
  • MARTINKOVÁ, V. (2000). Teorie literatury 1 - 4.. Praha: Tripolia.
  • MOCNÁ, D., PETERKA, J. a kol. (2004). Encyklopedie literárních žánrů.. Praha: Paseka.
  • Pavelka, J. a Pospíšil, I. (1993). Slovník epoch, směrů, skupin a manifestů.. Brno: Georgetown.
  • Pavera, L. a Všetička, F. (2002). Lexikon literárních pojmů.. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
  • Pechar, J. (2002). Interpretace a analýza literárního díla.. Praha: Filosofia.
  • Peprník, M. (2004). Směry literární interpretace XX. století. Texty, komentáře.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • PETERKA, J. (2001). Teorie literatury pro učitele.. Praha: Univerzita Karlova.
  • Petrů, E. (2000). Úvod do studia literární vědy.. Olomouc: RUBICO.
  • RIMMON - KENANOVÁ, S. (2001). Poetika vyprávění.. Brno: Host.
  • SOUKAL, J. (1998). Literární výchova pro 2. stupeň ZŠ.. Praha: SPN.
  • ŠTĚPÁNEK, V. a kol. (1967). Teorie literatury.. Praha: SPN.
  • ŠTOCHL, M. (2005). Teorie literární komunikace.. Praha: Akropolis.
  • Wellek, R. a Warren, A. (1996). Teorie literatury.. Olomouc: Votobia.
  • ZEMAN, M. (1992). Teorie literatury pro střední školy.. Praha: Fortuna.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Czech language and literature: teaching focus maior (BB24-XX) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter