Course: Literature for Children and Youth

« Back
Course title Literature for Children and Youth
Course code KČJ/UDLQ
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Master
Year of study 4
Semester Summer
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Fic Igor, doc. Mgr. Dr.
  • Řeřichová Vlasta, doc. PhDr. CSc.
  • Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
Course content
Literature for children and youth and its place in national literature; Folk fairy-tales and their integration into artistic literature. Folkloric theories of fairy-tales. Collectors and re-tellers; Authorial fairy-tales, typology. The development of the Czech authorial fairy-tale from the end of the nineteenth century until today; World authorial fairy-tales and fantasy, and their most significant representatives; Czech and world poetry for children from the end of the nineteenth century until today;Storytelling prose with child heroes, developmental tendencies, and the most significant representatives; Prose with a girl heroine. Triviality and dross in the context of prose with a girl heroine; Adventure literature for children and youth. The most significant authors of Czech and world literature in light of the basic thematic variants of the genre; Historical and biographical topics in Czech literature for children and youth.

Learning activities and teaching methods
Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook)
Learning outcomes
The aim is to introduce literature to children and youth as a complete and distinct part of the national literature, aiming at a specific audience, and to help create the preconditions for its own qualified interpretation of classic and contemporary texts for children.
Students will gain an overview of the literature for children and youth as an integral part of national literature focusing on young readers. They will have a basic knowledge of the development and the present state of the Czech and world literature for children and youth and they will be able to analyze and interpret literary works for children as well as distinguish the literature with artistic value from trivial literature.
Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Written exam, Student performance, Seminar Work

Fulfilment of subject requirements as stipulated by the teacher at the beginning of the semester.
Recommended literature
  • Čeňková, J., Sieglová, N., & Dejmalová, K. (2006). Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál.
  • Dorovský, I., Řeřichová, V., & Alchazidu, A. (2007). Slovník autorů literatury pro děti a mládež. Praha: Nakladatelství Libri.
  • DOROVSKÝ, I., ŘEŘICHOVÁ, V. aj. (2007). Slovník autorů literatury pro děti a mládež 1. Zahraniční spisovatelé.. Praha: Libri.
  • Hutařová, I., Hanzová, M., & Kestner, K. (2003). Současní čeští spisovatelé knih pro děti a mládež. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
  • Chaloupka, O., & Voráček, J. (1984). Kontury české literatury pro děti a mládež: (od začátků 19. století po současnost). Praha: Albatros.
  • Janoušek, P., & Brožová, V. (2007). Dějiny české literatury 1945-1989. Praha: Academia.
  • Janoušek, P., & Čornej, P. (2008). Dějiny české literatury 1945-1989. Praha: Academia.
  • Janoušek, P., & Čornej, P. (2008). Dějiny české literatury 1945-1989. Praha: Academia.
  • Janoušek, P., & Pekárek, H. (2007). Dějiny české literatury 1945-1989. Praha: Academia.
  • MANDYS, P. aj. (2013). 2 x 101 knih pro děti a mládež: nejlepší a nejvlivnější knihy. Praha: Albatros.
  • Mandys, P. (2013). 2 x 101 knih pro děti a mládež: nejlepší a nejvlivnější knihy pro děti a mládež. Praha: Albatros.
  • Mirvaldová, H., Chaloupka, O., Nezkusil, V., Stejskal, V., Voráček, J., & Chaloupka, O. (1985). Čeští spisovatelé literatury pro děti a mládež. Praha: Albatros.
  • Mocná, D., & Peterka, J. (2004). Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka.
  • Polák, J. (1987). Přehledné dějiny české literatury pro děti a mládež a četby mládeže: (od počátků obrození a předchůdců do vzniku socialistické literatury). Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  • Propp, V. J., Pittermannová, M., Šmahelová, H., & Červenka, M. (1999). Morfologie pohádky a jiné studie. Jinočany: H&H.
  • Řeřichová, V., Sladová, J., Váňová, K., & Homolová, K. (2008). Literatura pro děti a mládež anglicky mluvících zemí. Olomouc: Hanex.
  • Řeřichová, V. (1999). Výchova čtenáře v české počáteční škole (1774-1948). Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
  • Sliacky, O. (2005). Slovník slovenských spisovatelov pre deti a mládež. Bratislava: Literárne informačné centrum.
  • Studenovský, T., & Bláha, J. (2000). Slovník českých autorů knih pro chlapce (a nejen pro ně). Praha: Ostrov.
  • Šubrtová, M., & Chocholatý, M. (2012). Slovník autorů literatury pro děti a mládež. Praha: Libri.
  • ŠUBRTOVÁ, M. aj. (2012). Slovník autorů literatury pro děti a mládež 2. Čeští spisovatelé.. Praha: Libri.
  • Šubrtová, M. (2011). Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010. Brno: Masarykova univerzita.
  • Toman, J. (1992). Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. České Budějovice: Univerzita Jihočeská.
  • Urbanová, S. (2003). Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia.
  • Urbanová, S. (2004). Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století: (reflexe české tvorby a recepce). Olomouc: Votobia.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching primary school classes 1 through 5 (MD17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching primary school classes 1 through 5 (MD18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching primary school classes 1 through 5 (MD16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for Primary Schools (MD24-XX) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Summer