Předmět: Úvod do studia českého jazyka

« Zpět
Název předmětu Úvod do studia českého jazyka
Kód předmětu KČJ/UCJ@
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Jakubíček Daniel, Mgr. Ph.D.
  • Gyüre Klára, Mgr. Ph.D.
  • Kopecký Kamil, prof. Mgr. Ph.D.
  • Voráč Dominik, Mgr.
Obsah předmětu
1) Obecné poučení o jazyce (Jazyk a jeho funkce. Jazykověda a její disciplíny. Zařazení češtiny do systému světových jazyků.) 2) Stratifikace národního jazyka (Útvary národního jazyka. Jazyková norma a kodifikace, kodifikační příručky, jazykový úzus.) 3) Fonetika a fonologie (Definice fonetiky a fonologie. Respirace, artikulace, fonace. Hláskové změny typické pro češtinu.) 4) Klasifikace českých hlásek (Klasifikace souhlásek a samohlásek (podle znělosti, podle místa a způsobu tvoření.) 5) Zvukové prostředky souvislé řeči (Prostředky frázování a modulace. Spisovná výslovnost, výslovnostní styly, nesprávná výslovnost, nemoci řeči a vady výslovnosti.) 6) Český pravopis (Druhy pravopisu s konkrétními příklady pravopisných jevů. Typografická norma s konkrétními příklady.) 7) Slovní zásoba (Lexikologie jako vědní disciplína. Slovní zásoba aktivní a pasivní. Procesy změny slovní zásoby českého jazyka, univerbizace a multiverbizace.) 8) Slovotvorba (Slovotvorné postupy. Slovotvorný rozbor stavby slova - slovo základové a odvozené, slovotvorný základ a prostředek.) 9) Slovo a jeho význam (Slova lexikální, gramatická a lexikálně gramatická. Významové vztahy slov. Slova bezpříznaková a příznaková.)

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - Vysvětlit, jak jazyk funguje, jaké má funkce, a orientovat se v hlavních jazykovědných disciplínách. Umí zařadit češtinu do systému světových jazyků. - Vysvětlit stratifikaci českého národního jazyka, popsat jazykovou normu, kodifikaci a používat kodifikační příručky. Rozpoznat a aplikovat správný jazykový úzus. - Definovat rozdíly mezi fonetikou a fonologií, popsat základní procesy spojené s respirací, artikulací a fonací, a identifikovat typické hláskové změny v češtině. - Umět klasifikovat souhlásky a samohlásky podle jejich znělosti, místa a způsobu tvoření. - Rozpoznat prostředky frázování a modulace v mluvené řeči, rozlišovat výslovnostní styly a identifikovat odchylky od spisovné výslovnosti, včetně nemocí řeči a vad výslovnosti. - Rozlišovat druhy pravopisu a uvádět konkrétní příklady pravopisných jevů. Používat typografické normy v praxi. - Vysvětlit základní pojmy z lexikologie, rozlišovat aktivní a pasivní slovní zásobu a popsat procesy její změny, včetně univerbizace a multiverbizace. - Analyzovat slova z hlediska slovotvorného postupu, rozlišit slova základová a odvozená a určit slovotvorný základ a prostředek. - Rozlišovat lexikální, gramatická a lexikálně-gramatická slova, porozumět významovým vztahům mezi slovy a rozpoznat bezpříznaková a příznaková slova v kontextu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Požadavky na studenty s ISP: - absolvování zápočtového testu, - plnění pracovních listů v rámci samostudia.
Doporučená literatura
  • Cvrček, V. (2010). Mluvnice současné češtiny. V Praze: Karolinum.
  • HUBÁČEK, J. a kol. (2010). Čeština pro učitele. Opava: Vade Mecum Bohemiae.
  • KARLÍK, P., NEKULA, M., PLESKALOVÁ, J. (2002). Encyklopedický slovník češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
  • KARLÍK, P, NEKULA, M, RUSÍNOVÁ, Z. (1995). Příruční mluvnice češtiny. Praha: Lidové noviny.
  • Kolářová, Ivana. Český jazyk pro studující učitelství 1. stupně základní školy. 2012.
  • KRČMOVÁ, M. (2016). Úvod do fonetiky a fonologie pro bohemisty. Ostrava: Ostravská univerzita.
  • KROUPOVÁ, L. (2005). Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Praha: Academia.
  • ŠTÍCHA, F. (2013). Akademická gramatika spisovné češtiny. Praha: Academia.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní