Předmět: Úvod do studia českého jazyka

« Zpět
Název předmětu Úvod do studia českého jazyka
Kód předmětu KČJ/UCJ@
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šindelková Monika, Mgr.
  • Štěpáník Stanislav, doc. PhDr. Ph.D.
  • Jakubíček Daniel, Mgr. Ph.D.
  • Kopecký Kamil, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) Obecné poučení o jazyce (Jazyk a jeho funkce. Jazykověda a její disciplíny. Zařazení češtiny do systému světových jazyků.) 2) Stratifikace národního jazyka (Útvary národního jazyka. Jazyková norma a kodifikace, kodifikační příručky, jazykový úzus.) 3) Fonetika a fonologie (Definice fonetiky a fonologie. Respirace, artikulace, fonace. Hláskové změny typické pro češtinu.) 4) Klasifikace českých hlásek (Klasifikace souhlásek a samohlásek (podle znělosti, podle místa a způsobu tvoření.) 5) Zvukové prostředky souvislé řeči (Prostředky frázování a modulace. Spisovná výslovnost, výslovnostní styly, nesprávná výslovnost, nemoci řeči a vady výslovnosti.) 6) Český pravopis (Druhy pravopisu s konkrétními příklady pravopisných jevů. Typografická norma s konkrétními příklady.) 7) Slovní zásoba (Lexikologie jako vědní disciplína. Slovní zásoba aktivní a pasivní. Procesy změny slovní zásoby českého jazyka, univerbizace a multiverbizace.) 8) Slovotvorba (Slovotvorné postupy. Slovotvorný rozbor stavby slova - slovo základové a odvozené, slovotvorný základ a prostředek.) 9) Slovo a jeho význam (Slova lexikální, gramatická a lexikálně gramatická. Významové vztahy slov. Slova bezpříznaková a příznaková.)

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - Vysvětlit, jak jazyk funguje, jaké má funkce, a orientovat se v hlavních jazykovědných disciplínách. Umí zařadit češtinu do systému světových jazyků. - Vysvětlit stratifikaci českého národního jazyka, popsat jazykovou normu, kodifikaci a používat kodifikační příručky. Rozpoznat a aplikovat správný jazykový úzus. - Definovat rozdíly mezi fonetikou a fonologií, popsat základní procesy spojené s respirací, artikulací a fonací, a identifikovat typické hláskové změny v češtině. - Umět klasifikovat souhlásky a samohlásky podle jejich znělosti, místa a způsobu tvoření. - Rozpoznat prostředky frázování a modulace v mluvené řeči, rozlišovat výslovnostní styly a identifikovat odchylky od spisovné výslovnosti, včetně nemocí řeči a vad výslovnosti. - Rozlišovat druhy pravopisu a uvádět konkrétní příklady pravopisných jevů. Používat typografické normy v praxi. - Vysvětlit základní pojmy z lexikologie, rozlišovat aktivní a pasivní slovní zásobu a popsat procesy její změny, včetně univerbizace a multiverbizace. - Analyzovat slova z hlediska slovotvorného postupu, rozlišit slova základová a odvozená a určit slovotvorný základ a prostředek. - Rozlišovat lexikální, gramatická a lexikálně-gramatická slova, porozumět významovým vztahům mezi slovy a rozpoznat bezpříznaková a příznaková slova v kontextu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Požadavky ke splnění předmětu: Zápočet: - aktivní účast, v seminářích povoleny max. 2 neomluvené absence; minimální účast v prezenční výuce je 50 % - zápočtová písemná práce zvládnutá na min. 70 %. Test bude sestávat z úloh teoretické a praktické povahy a obsahem budou úlohy ověřující základní znalosti z oblastí pokrytých sylabem kurzu, a to v rozsahu doporučené literatury. - termíny zápočtové písemné práce: 1. termín: 19. 12. 2025 2. termín: 9. 1. 2026 3. termín: 16. 1. 2026 Tento text používá generické maskulinum, pod pojmem student, uchazeč atd. je zde míněna i studentka, uchazečka atd., aniž by bylo upřednostňováno kterékoliv pohlaví.
Doporučená literatura
  • Brabcová, R. (2000). Novinky z pravopisu a tvarosloví. KAVA-PECH.
  • Brabcová, R. (2010). Pravopis a tvarosloví: v čem často chybujeme. KAVA-PECH.
  • Čechová, M. a kol. Komplexní jazykové rozbory. SPN.
  • Čechová, M. (2011). Čeština - řeč a jazyk. SPN.
  • Čechová, M., Hauser, P., Hošnová, E., Styblík, V. (2004). Základní mluvnice českého jazyka. SPN.
  • Černý, J. (1998). Úvod do studia jazyka. . Olomouc: Rubiko.
  • Havránek, B., Jedlička, A. (2010). Stručná mluvnice česká. Fortuna.
  • Hubáček, J., Jandová, E., Svobodová, D., Svobodová, J. (2010). Čeština pro učitele. Vade Mecum.
  • Kolářová, I., Klímová, K., Hauser, P., Onrášková K. (2012). Český jazyk pro studující učitelství 1. stupně základní školy. Grada.
  • Svobodová, D. (2006). Průvodce českou slovní zásobou. Vade Mecum.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní