Název předmětu | Úvod do studia českého jazyka |
---|---|
Kód předmětu | KČJ/UCJ@ |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 1 |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1) Obecné poučení o jazyce (Jazyk a jeho funkce. Jazykověda a její disciplíny. Zařazení češtiny do systému světových jazyků.) 2) Stratifikace národního jazyka (Útvary národního jazyka. Jazyková norma a kodifikace, kodifikační příručky, jazykový úzus.) 3) Fonetika a fonologie (Definice fonetiky a fonologie. Respirace, artikulace, fonace. Hláskové změny typické pro češtinu.) 4) Klasifikace českých hlásek (Klasifikace souhlásek a samohlásek (podle znělosti, podle místa a způsobu tvoření.) 5) Zvukové prostředky souvislé řeči (Prostředky frázování a modulace. Spisovná výslovnost, výslovnostní styly, nesprávná výslovnost, nemoci řeči a vady výslovnosti.) 6) Český pravopis (Druhy pravopisu s konkrétními příklady pravopisných jevů. Typografická norma s konkrétními příklady.) 7) Slovní zásoba (Lexikologie jako vědní disciplína. Slovní zásoba aktivní a pasivní. Procesy změny slovní zásoby českého jazyka, univerbizace a multiverbizace.) 8) Slovotvorba (Slovotvorné postupy. Slovotvorný rozbor stavby slova - slovo základové a odvozené, slovotvorný základ a prostředek.) 9) Slovo a jeho význam (Slova lexikální, gramatická a lexikálně gramatická. Významové vztahy slov. Slova bezpříznaková a příznaková.)
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - Vysvětlit, jak jazyk funguje, jaké má funkce, a orientovat se v hlavních jazykovědných disciplínách. Umí zařadit češtinu do systému světových jazyků. - Vysvětlit stratifikaci českého národního jazyka, popsat jazykovou normu, kodifikaci a používat kodifikační příručky. Rozpoznat a aplikovat správný jazykový úzus. - Definovat rozdíly mezi fonetikou a fonologií, popsat základní procesy spojené s respirací, artikulací a fonací, a identifikovat typické hláskové změny v češtině. - Umět klasifikovat souhlásky a samohlásky podle jejich znělosti, místa a způsobu tvoření. - Rozpoznat prostředky frázování a modulace v mluvené řeči, rozlišovat výslovnostní styly a identifikovat odchylky od spisovné výslovnosti, včetně nemocí řeči a vad výslovnosti. - Rozlišovat druhy pravopisu a uvádět konkrétní příklady pravopisných jevů. Používat typografické normy v praxi. - Vysvětlit základní pojmy z lexikologie, rozlišovat aktivní a pasivní slovní zásobu a popsat procesy její změny, včetně univerbizace a multiverbizace. - Analyzovat slova z hlediska slovotvorného postupu, rozlišit slova základová a odvozená a určit slovotvorný základ a prostředek. - Rozlišovat lexikální, gramatická a lexikálně-gramatická slova, porozumět významovým vztahům mezi slovy a rozpoznat bezpříznaková a příznaková slova v kontextu.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Požadavky na studenty s ISP: - absolvování zápočtového testu, - plnění pracovních listů v rámci samostudia. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |