Vyučující
|
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Krejčí Veronika, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Stavba RVPZV s důrazem na 1. st. ZŠ a vzdělávací oblast jazyk a komunikace. 2. Představení, aplikace a implementace metod výuky, které rozvíjejí u žáků samostatnost, tvořivost, schopnost sebepoznání, sebedůvěru, kooperaci, zodpovědnost a kritické myšlení (se zaměřením na jazykové vyučování a mluvnici). 3. Systém jazykových cvičení a jejich využití při motivaci žáků. 4. Možnosti integrace vzdělávacích oblastí a průřezových témat v jazykovém vyučování. 5. Metodická opora pro učitele v jazykovém vyučování.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 4 hodiny za semestr
- Semestrální práce
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 4 hodiny za semestr
|
Výstupy z učení
|
Semináře jsou zaměřeny zejména na motivaci žáků v jazykové složce předmětu český jazyk. Studenti získají zkušenosti se zařazováním aktivizačních metod a forem práce v různých fázích vyučování a osvojí si řadu cvičení tradičních (například využití všestranných jazykových rozborů) až například po metody RWCT (Kritického myšlení). Získají rovněž přehled o metodických oporách pro učitele.
Student je schopen orientovat se ve struktuře RVPZV (zaměřeno na 1. stupeň ZŠ). Získá přehled o vzdělávacích oblastech a průřezových tématech v jednotlivých obdobích. Zná rozvržení cílů a učiva ve vzdělávací oblasti jazyk a komunikace. Umí prezentovat vybrané jazykové učivo (zejména formou indukce)a motivovat žáky. Využívá různé aktivizační metody a formy práce v různých fázích vyučování. Orientuje se v systému jazykových cvičení a dokáže je sám aktivně využívat a tvořit. Získá přehled v odborné a metodické literatuře předmětu,aktivně využívá další metodickou oporu (metodické portály a další pomůcky, např. Kafomet aj).
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
Aktivní účast na seminářích, plnění průběžných úkolů, odevzdání portfolia studenta. Vybrané úkoly: Seznámení se strukturou RVPZV (zaměřeno na 1. stupeň). Analýza konkrétního ŠVP se zaměřením na vzdělávací oblast jazyk a komunikace a jazykové učivo. Příprava na hodinu českého jazyka (prezentace vybraného jazykového učiva s využitím některých aktivizačních metod (např. RWCT). Vytvoření tří vlastních aktivizačních cvičení do jazykového vyučování. Vytvoření vlastního metodického souboru (knihovničky) pro vyučování českého jazyka na 1. stupni ZŠ (publikace, portály atd. s touto tematikou).
|
Doporučená literatura
|
-
(2009). Kafomet (katalog forem a metod práce).. Třebíč: Infra.
-
(2007). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.. Praha: VÚP.
-
BERAN, V. a kol. (2003). Učím s radostí (zkušenosti - lekce - projekty).. Praha: Agentura STROM.
-
Bláhová, R. (2008). Recepty na zajímavé hodiny českého jazyka a literatury. (poslední aktualizace). Praha: Raabe.
-
ČECHOVÁ, M. a kol.. (2007). Hrátky s češtinou. Praha.
-
Grecmanová, H., Urbanovská, E., Novotný, P. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků.. Olomouc: Hanex.
-
JEČNÁ, K. (1997). Nuda při češtině? Ani nápad!. Praha: Strom.
-
Krůželová, M. (2009). Máme rádi sloh: zábavné náměty k rozvoji klíčových kompetencí při výuce slohu. Praha: Portál.
-
NELEŠOVSKÁ, A. (2004). Jak se děti učí hrou. Praha: Grada.
-
SCHNEIDEROVÁ, E. (2010). Jazykové hry a hříčky. Praha.
|