Předmět: Aktivizační metody ve výuce ČJL

« Zpět
Název předmětu Aktivizační metody ve výuce ČJL
Kód předmětu KČJ/UAMQ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Krejčí Veronika, Mgr.
Obsah předmětu
1. Stavba RVPZV s důrazem na 1. st. ZŠ a vzdělávací oblast jazyk a komunikace. 2. Představení, aplikace a implementace metod výuky, které rozvíjejí u žáků samostatnost, tvořivost, schopnost sebepoznání, sebedůvěru, kooperaci, zodpovědnost a kritické myšlení (se zaměřením na jazykové vyučování a mluvnici). 3. Systém jazykových cvičení a jejich využití při motivaci žáků. 4. Možnosti integrace vzdělávacích oblastí a průřezových témat v jazykovém vyučování. 5. Metodická opora pro učitele v jazykovém vyučování.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 4 hodiny za semestr
  • Semestrální práce - 8 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 4 hodiny za semestr
Výstupy z učení
Semináře jsou zaměřeny zejména na motivaci žáků v jazykové složce předmětu český jazyk. Studenti získají zkušenosti se zařazováním aktivizačních metod a forem práce v různých fázích vyučování a osvojí si řadu cvičení tradičních (například využití všestranných jazykových rozborů) až například po metody RWCT (Kritického myšlení). Získají rovněž přehled o metodických oporách pro učitele.
Student je schopen orientovat se ve struktuře RVPZV (zaměřeno na 1. stupeň ZŠ). Získá přehled o vzdělávacích oblastech a průřezových tématech v jednotlivých obdobích. Zná rozvržení cílů a učiva ve vzdělávací oblasti jazyk a komunikace. Umí prezentovat vybrané jazykové učivo (zejména formou indukce)a motivovat žáky. Využívá různé aktivizační metody a formy práce v různých fázích vyučování. Orientuje se v systému jazykových cvičení a dokáže je sám aktivně využívat a tvořit. Získá přehled v odborné a metodické literatuře předmětu,aktivně využívá další metodickou oporu (metodické portály a další pomůcky, např. Kafomet aj).
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce

Aktivní účast na seminářích, plnění průběžných úkolů, odevzdání portfolia studenta. Vybrané úkoly: Seznámení se strukturou RVPZV (zaměřeno na 1. stupeň). Analýza konkrétního ŠVP se zaměřením na vzdělávací oblast jazyk a komunikace a jazykové učivo. Příprava na hodinu českého jazyka (prezentace vybraného jazykového učiva s využitím některých aktivizačních metod (např. RWCT). Vytvoření tří vlastních aktivizačních cvičení do jazykového vyučování. Vytvoření vlastního metodického souboru (knihovničky) pro vyučování českého jazyka na 1. stupni ZŠ (publikace, portály atd. s touto tematikou).
Doporučená literatura
  • (2009). Kafomet (katalog forem a metod práce).. Třebíč: Infra.
  • (2007). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.. Praha: VÚP.
  • BERAN, V. a kol. (2003). Učím s radostí (zkušenosti - lekce - projekty).. Praha: Agentura STROM.
  • Bláhová, R. (2008). Recepty na zajímavé hodiny českého jazyka a literatury. (poslední aktualizace). Praha: Raabe.
  • ČECHOVÁ, M. a kol.. (2007). Hrátky s češtinou. Praha.
  • Grecmanová, H., Urbanovská, E., Novotný, P. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků.. Olomouc: Hanex.
  • JEČNÁ, K. (1997). Nuda při češtině? Ani nápad!. Praha: Strom.
  • Krůželová, M. (2009). Máme rádi sloh: zábavné náměty k rozvoji klíčových kompetencí při výuce slohu. Praha: Portál.
  • NELEŠOVSKÁ, A. (2004). Jak se děti učí hrou. Praha: Grada.
  • SCHNEIDEROVÁ, E. (2010). Jazykové hry a hříčky. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní