Předmět: Mateřský jazyk s didaktikou 6

« Zpět
Název předmětu Mateřský jazyk s didaktikou 6
Kód předmětu KČJ/TMJ6
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Didaktika literární výchovy. Didaktická interpretace uměleckého textu. Struktura vyučovací hodiny v literární výchově. Problematika dětského čtenářství. Alternativní vyučovací metody.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Didaktika literární výchovy. Didaktická interpretace uměleckého textu. Struktura vyučovací hodiny v literární výchově. Problematika dětského čtenářství. Alternativní vyučovací metody.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta

Splnění podmínek stanovených vyučujícím na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • BERÁNKOVÁ, E. (2002). Tvořivá hra jako literární cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus.
  • BUDÍNSKÁ, H. (2008). Hry pro šest smyslů. Praha.
  • GEJGUŠOVÁ, I. (2009). Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: OU.
  • HNÍK, O. (2007). Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: HaH.
  • HOUŠKA, T. (1991). Škola hrou. Praha .
  • JEČNÁ, K. (1997). Nuda při češtině? Ani nápad! . Praha: Strom .
  • KOSTEČKA, J. (1995). Do světa literatury jinak. Praha: SPN.
  • KOŠŤÁK, J. (1999). Hrátky s literaturou. Olomouc: Votobia.
  • MACHKOVÁ, E. (2005). Metodika dramatické výchovy : zásobník dramatických her a improvizací . Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku.
  • MAŇÁK, J. (1997). Alternativní metody a postupy. Brno: MU.
  • MARTÍNKOVÁ, V. (1995). Teorie literatury netradičně. Praha: Trizonia.
  • MOCNÁ, D. a kol. (2004). Encyklopedie literárních žánrů. Praha, Litomyšl: Paseka.
  • RUT, P. (1995). Menší poetický slovník v příkladech. Praha: Mladá fronta.
  • SILBERMAN, M. (1997). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál.
  • TOMAN, J. (2007). Didaktika čtení a primární literární výchovy. České Budějovice: JU.
  • TOMAN, J. (1992). Vybrané kapitoly z dětské literatury. České Budějovice: PdF JU.
  • TOMAN, J. (1990). Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy I. . České Budějovice: PdF JU.
  • TOMAN, J. (1991). Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy II.. České Budějovice: PdF JU.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní