Vyučující
|
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Adámková Jana, Mgr. Ph.D.
-
Zouharová Marie, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět syntaxe. Věta a výpověď. Komunikativní funkce. Základová větná struktura. Gramatický větný vzorec. Zvláštnosti a nepravidelnosti větné stavby. Syntagmata. Syntaktické vztahy. Způsoby a prostředky jejich vyjádření. Komplexní větný člen. Predikát. Typy predikátů. Vedlejší věta přísudková. Subjekt. Bezsubjektové struktury. Vedlejší věta subjektová. Objekt. Vedlejší věta objektová. Adverbiále. Základní klasifikace. Vedlejší věta adverbiální. Atribut kongruentní. Atribut nekongruentní. Vedlejší věta atributivní. Atribut verbální - kongruenční, rekční. Vedlejší věta doplňková. Souvětí hypotaktické. Souvětí parataktické. Výstavba textu. Aplikace syntaxe v učivu českého jazyka na ZŠ.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Semináře jsou zaměřeny jednak na syntax tradiční, jednak na nově zaváděnou syntax valenční. Do výkladu jsou zařazovány i kapitoly z funkčně a sémanticky orientované syntaxe, a to v rozsahu, který odpovídá možnostem uplatnění ve školské praxi.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor jazykového projevu studenta
Splnění podmínek stanovených vyučujícím na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
HUBÁČEK, J. A KOL. (2010). Čeština pro učitele.. Český Těšín: Vade Mecum Bohemiae.
-
Svozilová, N. (2000). Jak dnes píšeme/mluvíme a jak hřešíme proti dobré češtině. Praha: H+H.
-
Šaur, V. (2004). Pravidla českého pravopisu s výkladem mluvnice.. Praha: Ottovo nakladatelství.
-
Zouharová, M. (2005). Inovace organizace a prezentace syntaktických termínů v učivu českého jazyka na základní škole.. Olomouc: UP.
-
Zouharová, M. (2002). Zvláštnosti pojmu - termínu ve vyučování se zřetelem k syntaxi.. Olomouc: UP.
|