Předmět: Mateřský jazyk s didaktikou 2

« Zpět
Název předmětu Mateřský jazyk s didaktikou 2
Kód předmětu KČJ/TMJ2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Adámková Jana, Mgr. Ph.D.
  • Zouharová Marie, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět syntaxe. Věta a výpověď. Komunikativní funkce. Základová větná struktura. Gramatický větný vzorec. Zvláštnosti a nepravidelnosti větné stavby. Syntagmata. Syntaktické vztahy. Způsoby a prostředky jejich vyjádření. Komplexní větný člen. Predikát. Typy predikátů. Vedlejší věta přísudková. Subjekt. Bezsubjektové struktury. Vedlejší věta subjektová. Objekt. Vedlejší věta objektová. Adverbiále. Základní klasifikace. Vedlejší věta adverbiální. Atribut kongruentní. Atribut nekongruentní. Vedlejší věta atributivní. Atribut verbální - kongruenční, rekční. Vedlejší věta doplňková. Souvětí hypotaktické. Souvětí parataktické. Výstavba textu. Aplikace syntaxe v učivu českého jazyka na ZŠ.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Semináře jsou zaměřeny jednak na syntax tradiční, jednak na nově zaváděnou syntax valenční. Do výkladu jsou zařazovány i kapitoly z funkčně a sémanticky orientované syntaxe, a to v rozsahu, který odpovídá možnostem uplatnění ve školské praxi.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor jazykového projevu studenta

Splnění podmínek stanovených vyučujícím na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • HUBÁČEK, J. A KOL. (2010). Čeština pro učitele.. Český Těšín: Vade Mecum Bohemiae.
  • Svozilová, N. (2000). Jak dnes píšeme/mluvíme a jak hřešíme proti dobré češtině. Praha: H+H.
  • Šaur, V. (2004). Pravidla českého pravopisu s výkladem mluvnice.. Praha: Ottovo nakladatelství.
  • Zouharová, M. (2005). Inovace organizace a prezentace syntaktických termínů v učivu českého jazyka na základní škole.. Olomouc: UP.
  • Zouharová, M. (2002). Zvláštnosti pojmu - termínu ve vyučování se zřetelem k syntaxi.. Olomouc: UP.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní