Vyučující
|
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Zouharová Marie, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Celková charakteristika češtiny (analýza a popis jazykových plánů). Stratifikace národního jazyka. Spisovný jazyk, interdialekty, dialekty, sociolekty. Fyziologie a analýza mluvidel. Artikulace a klasifikace hlásek. Zvukové prostředky souvislé řeči. Zásady ortoepické výslovnosti. Grafický systém češtiny. Poměr výslovnosti a pravopisu. Slovo a pojmenování. Slovní význam. Tvoření slov. Slovotvorné kategorie a typy. Slovotvorné procesy. Kompozice. Zkracování. Formální a funkční morfologie. Gramatické kategorie vyššího a nižšího řádu. Substantiva, adjektiva, pronomina, numerália, verba, adverbia, prepozice, konjunkce, partikule, interjekce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Obecné poučení o jazyce, základy fonetiky a fonologie se zvláštním zaměřením na správnou výslovnost a zvukové prostředky souvislé řeči. Problematika tvoření slov, základy derivace a kompozice. V morfologickém jazykovém plánu se klade důraz na normativní pojetí jednotlivých slovních druhů.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor jazykového projevu studenta
Splnění podmínek stanovených vyučujícím na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Čmejrková, S. (1996). Čeština, jak ji znáte i neznáte. Praha: Academia.
-
HUBÁČEK, J. A KOL. (2010). Čeština pro učitele.. Český Těšín: Vade Mecum Bohemiae.
-
Kolektiv autorů. (1998). Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. S Dodatkem MŠMT ČR. Praha.
-
Svozilová, N. (2000). Jak dnes píšeme/mluvíme a jak hřešíme proti dobré češtině. Praha: H+H.
-
Šaur, V. (2004). Pravidla českého pravopisu s výkladem mluvnice.. Praha: Ottovo nakladatelství.
|