Vyučující
|
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
-
Řeřichová Vlasta, doc. PhDr. CSc.
-
Fic Igor, doc. Mgr. Dr.
|
Obsah předmětu
|
Literární druhy a žánry v četbě dětí a mládeže. Struktura literárního díla, prostředky jeho tematické, kompoziční a jazykové výstavby. Hodnocení a hodnoty literárního díla, literatura umělecká a konzumní.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Základním cílem předmětu je doplnit a rozšířit dosavadní znalosti studentů z literární teorie o pojmy nejčastěji užívané při analýze a interpretaci literatury pro děti a mládež. Pozornost bude věnována především problematice literárních druhů a žánrů, struktuře literárního díla a prostředkům jeho tematické, kompoziční a jazykové výstavby.
Student bude schopen volit adekvátní metody analýzy a interpretace textů literatury pro děti a mládež s přihlédnutím k jejich specifickým rysům.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Splnění podmínek stanovených vyučujícím na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Brukner, J., & Filip, J. (1997). Poetický slovník. Praha: Mladá fronta.
-
Haman, A. (1999). Úvod do studia literatury a interpretace díla. Jinočany: H&H.
-
Lederbuchová, L. (2002). Průvodce literárním dílem: výkladový slovník základních pojmů literární teorie. Jinočany: H & H.
-
Mocná, D., & Peterka, J. (2004). Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka.
-
Peterka, J. (2006). Teorie literatury pro učitele. V Praze: Univerzita Karlova. Pedagogická fakulta.
-
TOMAN, J. (2007). Didaktika čtení a primární výchovy. České Budějovice: JU.
|