Předmět: Český jazyk - stylistika

« Zpět
Název předmětu Český jazyk - stylistika
Kód předmětu KČJ/STYL@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kříž Michal, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvodní seminář: základní přehled (tradice a historie) & terminologie (styl/sloh, stylistika, spisovnost, příznakovost, adekvátnost atd.). Charakteristika praktické stylistiky. Základní literatura ke studiu. 2. Hierarchizace stylistiky jako vědní disciplíny: teorie, systematika, praktická stylistika; komunikační situace (komunikační sféra), adekvátnost (vhodnost, náležitost). Mluvenost vs psanost: základy mluveného projevu a neverbální prostředky; základy psaného projevu, tvořivá práce s textem. Základy elektronické komunikace. 3. Spisovnost - nespisovnost: čeština jako národní jazyk a perspektiva jednotlivých útvarů a poloútvarů. Zvláštní postavení hovorové češtiny. Kritéria adekvátnosti, srozumitelnosti a přesnosti: jejich analýza a pohled na ně napříč tradičními funkčními oblastmi. Co vše ovlivňuje to, jak mluvíme (stylotvorné faktory). Frazeologie a idiomatika. 4. RVP a ŠVP: český jazyk a literatura: komunikační a slohová výchova. Dílčí výstupy, učivo a tematické okruhy pro 1. st ZŠ. 5. Slohové postupy a útvary: základní smysl dané klasifikace, analýza a příklady; možnosti využití při výuce. Stylistické aspekty výstavby textu: vertikální/horizontální členění, koherence a koheze. 6. Slohové postupy a útvary 1: vypravování (základní charakteristika, témata slohových prací a způsoby zadání, děj a jeho posloupnost vs popis děje); osnova a její funkce (vizuální vs verbální), slohové útvary. 7. Slohové postupy a útvary 2: popis (základní charakteristika a typologie), témata slohových cvičení, slohové útvary. 8. Slohové postupy a útvary 3: publicistické útvary a informační postupy (zpráva, oznámení, reportáž, referát, fejeton), témata slohových cvičení, slohové útvary. 9. Problematika slohových prací: zadání, hodnocení. Diskuze o výuce slohu na ZŠ a SŠ, státní maturity. Ukázky slohových prací a jejich rozbor. 10. Komunikační výchova: základní charakteristika a zaměření. Možné/žádoucí cíle komunikační a slohové výchovy na 1. st. ZŠ. Komunikační a slohová výuka v učebnicích pro ZŠ: shrnující pohled na učebnice českého jazyka se zaměřením na slohovou výuku, vzdělávací portály a jejich obsah. Stylistika a její popis v moderních českých gramatikách. 11. Funkční styly a jejích charakteristika (tradice vs současnost) 1: funkční styly prostěsdělovací, publicistický, administrativní, odborný a umělecký. Koncepce komunikačních sfér: současná perspektiva: základní vymezení (normy, postupy a útvary), komunikační faktory/komunikační činitelé a jejich charakteristika.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Cílem semináře je dostatečně seznámit studenty se stanovenými dílčími otázkami, které se týkají výuky slohové a komunikační výchovy na 1. st ZŠ. Některé aspekty stylistiky jako teoretického a systematického základu budou podrobněji diskutovány ve vztahu k výuce. Základem semináře bude praktická stylistika zaměřená na výuku i na dovednosti budoucích pedagogů.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Rozbor portfolia studenta

Psané výstupy k zápočtu: 1. vyprávění podle obrazového materiálu. 2. recenze (kritický publicistický útvar) libovolného fenoménu (umění, služby apod.); rozsah: cca 2NS. 3. Pracovní list nebo příprava do slohové a komunikační výchovy. Celkem odevzdaných výstupů v rámci LS k zápočtu (elektronicky nebo v tištěné podobě): 3 + 1 (slohová práce) Ústní zkouška: 1. Ucelený výklad vybraného tematického okruhu (viz seznam tematických okruhů ke zkoušce) a orientace v oblastech souvisejících s danou problematikou (viz obsah předmětu). 2. Prezentace zpětné vazby & hodnocení slohové práce podle zadání. 3. Diskuze o psaných výstupech (viz požadavky k zápočtu). Pro ISP: požadavky k zápočtu (viz výše) + na základě individuální domluvy vypracování série materiálů využitelných ve výuce se zaměřením na jazykovou problematiku a možnosti jejího využití ve slohové a komunikační výchově.
Doporučená literatura
  • ČECHOVÁ, M., KRČMOVÁ, M., MINÁŘOVÁ, E. Současná stylistika. Praha: NLN. 2008.
  • Čechová, M. (2003). Současná česká stylistika.. Praha: ISV.
  • HOFFMANNOVÁ, Jana a kol. (2016). Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia.
  • Karlík, P.- Nekula, M.- Pleskalová, J. (eds.). (2002). Encyklopedický slovník češtiny. Praha.
  • KROBOTOVÁ, M. (2001). Úvod do české stylistiky.. Olomouc: Vydavatelství UP.
  • Pleskalová, J.-Krčmová, M.-Večerka, R.-Karlík, P. (eds.). (2007). Kapitoly z české jazykovědné bohemistiky. Praha.
  • Svozilová, M. Jak dnes píšeme/mluvíme a jak hřešíme proti dobré češtině. H&H, Vyšehradská s.r.o 2000..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní