Předmět: Specif. poruchy ve výuce českého jazyka

« Zpět
Název předmětu Specif. poruchy ve výuce českého jazyka
Kód předmětu KČJ/SPPUB
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Fialová Věra, PhDr.
  • Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Specifické poruchy učení, stupně postižení, rozdělení podle etiologie, metodická práce s dětmi se SPU - dyslexie, dysgrafie, dysortografie, hodnocení a klasifikace. Vyhlášky MŠMT ČR.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Specifické poruchy učení, stupně postižení, rozdělení podle etiologie, metodická práce s dětmi se specifickými poruchami učení - dyslexie, dysgrafie, dysortografie. Hodnocení a klasifikace. Vyhlášky MŠMT ČR.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

75% účast v semináři; zpracování portfolia metodických námětů.
Doporučená literatura
  • Fontana, D. (1997). Psychologie ve školní praxi. Praha, Portál.
  • Kluge, F. (1985). Adolf Kussmaul: seine aktuelle Bedoutung für innere Medizin und Neurologie.. Stuttgart: Hippokrates.
  • Košč, L. (1985). Neuropsychologické modely vývinových dysfunkcí. In Psychologie a patopsychologie dieťaťa.. Bratislava.
  • Lalajeva, R. I. (1983). Narušenije procesa ovladanija čtenijem u školnikov.. Moskva: Prosvěščenije.
  • Matějček, Z. (1987). Dyslexie.. Praha: SPN.
  • Pechancová, B. a Smrčková, A. (1998). Cvičení a hry pro žáky se specifickými poruchami učení v hodinách angličtiny.. Olomouc: VUP.
  • Petty, G. (1996). Moderní vyučování. 1. vydání, překlad Š. Kovařík.. Praha: Portál.
  • Pokorná, V. (1997). Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál.
  • Sindelárová, B. (1996). Předcházíme poruchám učení.. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní