Předmět: Souvislá pedagogická praxe 2

« Zpět
Název předmětu Souvislá pedagogická praxe 2
Kód předmětu KČJ/SP2@
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: Právní normy pro sekundární školu. Zákoník práce. Dokumentace školy. Vzdělávací program vyučovacího předmětu. Příprava učitele na vyučování na ZŠ a SŠ. Pedagogická diagnostika žáků. Výukové cíle a učební úlohy. Evaluace učebních textů. Reflexe souvislé pedagogické praxe. Studentova sebereflexe v kontextu Souvislé praxe 1 a Souvislé praxe 2. Organizační formou předmětu bude repetitorium - konzultativní setkávání skupin studentů s příslušnými vyučujícími školní didaktiky. Při státní závěrečné zkoušce z Učitelské způsobilosti student předkládá portfolio z absolvovaných pedagogických praxí 1 a 2. Za KČJL: Rozvoj čtenářské gramotnosti na základní škole.: podoba a funkce školní knihovny, školní časopis jako projekt, realizace čtenářských dílen na škole, spolupráce s místní knihovnou, podoba a funkce učitelské knihovny, další vzdělávání učitelů se zaměřením na čtenářskou gramotnost, metody kritického myšlení apod.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - aplikovat poznatky z didaktiky, pedagogické diagnostiky, psychologie a dalších souvisejících předmětů, - pracovat s pedagogickou dokumentací při přípravě vlastní výuky, - stanovovat výukovou strategii, navrhovat vhodné metody a postupy, - poznat osobnosti žáků včetně jejich případných výchovných problémů a navrhovat řešení výchovných situací, - znát povinnosti třídního učitele, - hodnotit výsledky žáků, - využívat učebnice a ostatní učební pomůcky ve vyučování, - navrhnout projekt k realizaci vybraného průřezového tématu, - reflektovat výsledky vlastních realizovaných výstupů, - analyzovat a zhodnotit náslechové hodiny na základě použití záznamového archu, - provést taxaci výukových cílů a učebních úloh z náslechové a vlastní vyučovací hodiny, zpracovat portfolio podle zadaných požadavků, - syntetizovat poznatky z předmětů modulu učitelské způsobilosti a prožitků z absolvované pedagogické praxe, - ověřit souvislost teoretických poznatků z pedagogických a psychologických disciplín a oborových didaktik na základě situací prožitých na pedagogické praxi, - reflektovat osobní zkušenosti z absolvované praxe na základě pozorování náslechových hodin a z vlastních výstupů, - porovnat svou představu o profesi s realitou školní praxe a zkušenostmi a názory pedagogů, - vyvodit z pozorování různých vyučovacích stylů učitelů pozitiva využitelná ve vlastní praxi, - zhodnotit chování žáků a řešení případných výchovných problémů, - utřídit, vysvětlit a zhodnotit jevy pozorované ve školní praxi, - provést sebereflexi v kontextu Souvislé praxe 1 a 2, - posoudit význam praxe pro formování základů vlastních pedagogických kompetencí.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
- Studenti jsou v rámci praxe povinni vykonat minimálně 3 náslechy a 17 výstupů z českého jazyka a literatury. Zastoupena by měla být jazyková, komunikační i literární složka, popřípadě jejich propojení. Ke každé náslechové i odučené vyučovací hodině je potřeba připojit vlastní reflexi. - Pro udělení zápočtu student dokládá metodikovi praxe Portfolio z praxe (včetně výkazu praxe) zpracované podle stanovených požadavků. Nedodržení uvedených kritérií bude důvodem k neudělení zápočtu. - Pravopisné a gramatické chyby, jakož i nedostatečná znalost oborového obsahu budou důvodem k neudělení zápočtu.
Doporučená literatura
  • BARTOŇOVÁ, M, PIPEKOVÁ, J. (2011). Manuál pro pedagogickou praxi: teorie a praxe. Brno : Vydavatelství MU.
  • HRABAL, V., PAVELKOVÁ, I. (2010). Jaký jsem učitel. Praha: Portál.
  • VAŠŤATKOVÁ, J., GRECMANOVÁ, H. (2007). Případové studie I. Olomouc: Votobia.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní