Název předmětu | Současná literatura pro děti a mládež 2 |
---|---|
Kód předmětu | KČJ/SLD2@ |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 2 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Preferované žánry v četbě dětí a mládeže a jejich didaktický potenciál z hlediska cílů RVP ZV. Aktuální témata v současné české a světové literatuře pro děti a mládež. Literární text a jeho filmová adaptace při práci s mladým čtenářem a divákem. Úloha beletrie při rozvíjení axiologického systému mladých čtenářů. Potenciál literatury při rozvíjení osobnosti dítěte a dospívajícího. Analýza a interpretace vybraných literárních děl. Teoretická a kritická reflexe současné literatury pro děti a mládež v odborných časopisech a v odborné literatuře, případně odborná reflexe filmových adaptací vybraných beletristických textů.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách |
Výstupy z učení |
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - zhodnotit aktuální trendy vývoje současné české a světové literatury pro děti a mládež; - posoudit umělecké kvality současné domácí a překladové produkce určené dětem a mládeži; - posoudit didaktický potenciál čtenářsky frekventovaných žánrů české a světové literatury pro děti a mládež; - analyzovat a interpretovat vybrané texty současné literatury pro děti a mládež; - posoudit a zhodnotit rozdíly v práci s literárním textem a jeho filmovou adaptací při práci s mladým čtenářem a divákem; - orientovat se v dostupných informačních zdrojích; - zhodnotit aktuální stav teoretické reflexe literatury pro děti a mládež.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Písemný test
Požadavky na studenty s ISP: Student odevzdá seminární práci: Délka seminární práce je stanovena na 4 normostrany (písmo Times New Roman, velikost 12, řádkování 1,5, zarovnání do bloku) + titulní strana (jméno, příjmení, studijní obor, ročník studia). Seminární práce bude o jednom z těchto děl (dle výběru studenta): O princezně, která se zachránila sama (Lovelace) Král světla: Arabské mýty, legendy a pohádky (Tomek) Hvězdná obloha (Gillinghamová) Jen jestli si nevymýšlíš (Silverstein) Řecké báje (Ježková) Mýty a legendy pro unavené rodiče a jejich děti (Green) O Ježíškovi (David) Himalájské pohádky (Weberová) Dlouhá noc muzejní myši (Malý) Bratři v poli (Šrámková) Myši patří do nebe... ale jenom na skok (Procházková) iPohádka (Kovář) Mobilmánie v pohádkové říši (Rožnovská) Princ Mamánek (Budař) Prdlé pohádky (sbírka pohádek herců z pořadu Na stojáka) Víš, že jsem hrozná (Foleyová) Polča (Kuijer) Bitva o diamant (Dočkalová) Neříkejte mi Izmael (Bauer) Tajemství Humly Hanssonové (Sigunsdotterová) Přání (Horváthová) Legenda o svaté holčičce (Malý) Mojenka (Stehlíková) Alma. Vítr se zvedá (de Fombelle) Malí fotografové (Forejt, Nová) Odsunuté děti (Blažek, Toman) Sidonie (Srbová, Stibitzová) Smetana (Bílková) Nezapomenutelné sportovní události (Sekaninová) Kniha vnímání (Lučanská) Fánek hvězdoplavec (Šrámková) Rekrut 244 (Tichý) Kráva Říčanová (Říčanová) Kabát a kabelka. (Míková) Safíroví ledňáčci a Glutaman (Trojak) Sydney: My dva z B. (Horváthová) Rozára a Černý Petr čili O větrných mlýnech (Malý) Opi (Horská) Prašina: Křídový panáček (Matocha, Osoha) Hubert & Hugo (Nikkarin) Naprostá šílenost (Kopecká, Kopecký) R.U.R. (Čapek) Rváčov (Baban, Fischer) Super Spellsword Sága (Nikkarin) Dále je nutné vykonat zápočtový test a ústní zkoušku. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |