Předmět: Problematika přípravy na hodiny ČJ se zaměřením na mezipředmětové vztahy

« Zpět
Název předmětu Problematika přípravy na hodiny ČJ se zaměřením na mezipředmětové vztahy
Kód předmětu KČJ/PČJMV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Polák Milan, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vnitřní integrace předmětu český jazyk. 2. Integrace jako základní princip RVPZV. 3. Využití projektové metody, metod RWCT aj. se zaměřením na typ studijního programu a stupeň školy, na nějž jsou připravováni. 4. Prezentace projektů, třífázový model učení (evokace, uvědomění si významu, reflexe).

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Seminář vychází z požadavku Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, jehož základními principy jsou integrace poznatků a komunikační výchova. Cílem semináře je tedy inovovat výuku jazykového vyučování a využívat při motivaci žáků poznatků z různých vzdělávacích oblastí a průřezových témat.
Student je schopen integrovat učivo tří složek jazykového vyučování: mluvnice, slohu a literární výchovy. Student získá způsobilost integrovat v jazykovém vyučování poznatky z jiných vzdělávacích oblastí a průřezových témat. Dovede k tomu využívat různorodých metod a forem práce a aktivizačních cvičení.
Předpoklady
Předmět je určen studentům z vyšších ročníků. Předpokladem jsou poznatky z obecné didaktiky, pedagogiky a psychologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce

Výstupy: portfolio studenta, prezentace miniprojektů v rozsahu dvou a více hodin. Metody: RWCT, projektová metoda, metoda řízeného rozhovoru aj. 80% účast na seminářích, průběžné plnění úkolů. Vybrané úkoly: Vypracování vzorové přípravy pro prezentaci jazykového učiva s využitím integrace předmětů. Vypracování miniprojektu s využitím integrace předmětů a regionálních námětů (se zaměřením na slohové vyučování). Sestavení přehledu literatury a portálů zabývajících se vyučováním českého jazyka (se zaměřením na slohové vyučování).
Doporučená literatura
  • BERAN, V. a kol. (2003). Učím s radostí (zkušenosti - lekce - projekty).. Praha: Agentura STROM.
  • GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. a NOVOTNÝ, P. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. 1. vyd.. Olomouc: Hanex.
  • HAUSENBLAS, O. (1992). Vrátíme smysl hodinám češtiny?. Zbuzany.
  • JEČNÁ, K. (1997). Nuda při če štině? Ani nápad!. Praha: Strom .
  • KAŠOVÁ, J. A KOL. (1995). Škola trochu jinak - projektové vyučování v teorii a praxi. Kroměříž : JUVENTA.
  • KOSTEČKA, J. (1993). Do světa češtiny jinak.. Jinočany: HaH.
  • LOKŠA, J. (2003). Tvořivé vyučování.. Praha: Grada Publishing.
  • PASCH, M. a kol. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem.. Praha: Portál.
  • Podroužek, L. (2002). Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň : Fraus. 96 s.
  • ŠEBESTA, K. (2005). Od jazyka ke komunikaci. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -