Vyučující
|
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Polák Milan, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vnitřní integrace předmětu český jazyk. 2. Integrace jako základní princip RVPZV. 3. Využití projektové metody, metod RWCT aj. se zaměřením na typ studijního programu a stupeň školy, na nějž jsou připravováni. 4. Prezentace projektů, třífázový model učení (evokace, uvědomění si významu, reflexe).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Seminář vychází z požadavku Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, jehož základními principy jsou integrace poznatků a komunikační výchova. Cílem semináře je tedy inovovat výuku jazykového vyučování a využívat při motivaci žáků poznatků z různých vzdělávacích oblastí a průřezových témat.
Student je schopen integrovat učivo tří složek jazykového vyučování: mluvnice, slohu a literární výchovy. Student získá způsobilost integrovat v jazykovém vyučování poznatky z jiných vzdělávacích oblastí a průřezových témat. Dovede k tomu využívat různorodých metod a forem práce a aktivizačních cvičení.
|
Předpoklady
|
Předmět je určen studentům z vyšších ročníků. Předpokladem jsou poznatky z obecné didaktiky, pedagogiky a psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
Výstupy: portfolio studenta, prezentace miniprojektů v rozsahu dvou a více hodin. Metody: RWCT, projektová metoda, metoda řízeného rozhovoru aj. 80% účast na seminářích, průběžné plnění úkolů. Vybrané úkoly: Vypracování vzorové přípravy pro prezentaci jazykového učiva s využitím integrace předmětů. Vypracování miniprojektu s využitím integrace předmětů a regionálních námětů (se zaměřením na slohové vyučování). Sestavení přehledu literatury a portálů zabývajících se vyučováním českého jazyka (se zaměřením na slohové vyučování).
|
Doporučená literatura
|
-
BERAN, V. a kol. (2003). Učím s radostí (zkušenosti - lekce - projekty).. Praha: Agentura STROM.
-
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. a NOVOTNÝ, P. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. 1. vyd.. Olomouc: Hanex.
-
HAUSENBLAS, O. (1992). Vrátíme smysl hodinám češtiny?. Zbuzany.
-
JEČNÁ, K. (1997). Nuda při če štině? Ani nápad!. Praha: Strom .
-
KAŠOVÁ, J. A KOL. (1995). Škola trochu jinak - projektové vyučování v teorii a praxi. Kroměříž : JUVENTA.
-
KOSTEČKA, J. (1993). Do světa češtiny jinak.. Jinočany: HaH.
-
LOKŠA, J. (2003). Tvořivé vyučování.. Praha: Grada Publishing.
-
PASCH, M. a kol. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem.. Praha: Portál.
-
Podroužek, L. (2002). Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň : Fraus. 96 s.
-
ŠEBESTA, K. (2005). Od jazyka ke komunikaci. Praha.
|