Předmět: Problematika přípravy na hodiny ČJ se zaměřením na mezipředmětové vztahy

« Zpět
Název předmětu Problematika přípravy na hodiny ČJ se zaměřením na mezipředmětové vztahy
Kód předmětu KČJ/PČJMK
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Krejčí Veronika, Mgr.
Obsah předmětu
Seminář vychází z požadavku Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, jehož základními principy jsou integrace poznatků a komunikační výchova. Cílem semináře je tedy inovovat výuku jazykového vyučování a využívat při motivaci žáků poznatků z různých vzdělávacích oblastí a průřezových témat.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 6 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 22 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 6 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 4 hodiny za semestr
Výstupy z učení
Seminář vychází z požadavku Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, jehož základními principy jsou integrace poznatků a komunikační výchova. Cílem semináře je tedy inovovat výuku jazykového vyučování a využívat při motivaci žáků poznatků z různých vzdělávacích oblastí a průřezových témat.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce

80% účast na seminářích, průběžné plnění úkolů. Výstupy: portfolio studenta, prezentace miniprojektů v rozsahu dvou a více hodin. Metody: RWCT, projektová metoda, metoda řízeného rozhovoru aj. Vybrané úkoly: Vypracování vzorové přípravy pro prezentaci jazykového učiva s využitím integrace předmětů. Vypracování miniprojektu s využitím integrace předmětů a regionálních námětů (se zaměřením na slohové vyučování). Sestavení přehledu literatury a portálů zabývajících se vyučováním českého jazyka (se zaměřením na slohové vyučování).
Doporučená literatura
  • BERAN, V. a kol. (2003). Učím s radostí (zkušenosti - lekce - projekty).. Praha: Agentura STROM.
  • GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex.
  • Kasíková, H.; Beran, V. (2005). Učitelský NÁPADník pro 2. stupeň ZŠ a víceletá gymnázia.. Praha: Raabe.
  • Kašová,J. (1997). Škola trochu jinak. (Projektové vyučování v teorii i praxi). IUVENTA, Kroměříž.
  • LOKŠA, J. (2003). Tvořivé vyučování.. Praha: Grada Publishing.
  • PASCH, M. (1999). Od vzdělávacího procesu k vyučovací hodině.. Praha: Portál.
  • Podroužek, L. (2002). Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň : Fraus. 96 s.
  • ŠEBESTA, K. (2005). Od jazyka ke komunikaci. Praha: UK.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr