Předmět: Praktikum čtenářské pregramotnosti

« Zpět
Název předmětu Praktikum čtenářské pregramotnosti
Kód předmětu KČJ/PČG@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kopecký Kamil, prof. Mgr. Ph.D.
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Krejčí Veronika, Mgr.
Obsah předmětu
Témata: Čtenářská pregramotnost. Dovednosti, které předcházejí čtení a psaní. Metody, didaktické hry a edukační materiály, které přispívají k rozvoji čtenářské pregramotnosti. Výběr vhodných textů na stimulování porozumění textu. Edukační aktivity a projekty na rozvíjení čtenářské gramotnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - pochopit podstatu, funkce a obsahovou strukturu čtenářské pregramotnosti u dětí předškolního věku, - vymezit a stimulovat dovednosti u dětí předškolního věku, které předcházejí čtení a psaní (rozvoj grafomotoriky), - volit vhodné metodické postupy, didaktické hry a jiné činnosti, které vedou k rozvíjení čtenářské pregramotnosti, - volit vhodný edukační materiál na podporu rozvoje čtenářské pregramotnosti, - vysvětlit, co je porozumění textu a vědět ověřit porozumění textů u dětí předškolního věku, - vybrat texty z oblasti dětské literatury na základě kritérií, které můžeme využít na rozvoj čtenářské gramotnosti, - vytvořit praktické ukázky edukačních aktivit na rozvoj čtenářské gramotnosti u dětí předškolního věku, - implementovat vhodné metody a strategie rozvíjející čtenářskou pregramotnost do edukačních aktivit v rámci vzdělávání v mateřské škole, - vytvořit týdenní projekt na stimulování a rozvíjení čtenářské pregramotnosti

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • BERÁNKOVÁ, Eva. (2002). Tvořivá hra jako literární cesta k pochopení literárního díla.. Plzeň: Fraus.
  • GEBHARTOVÁ, V. (2011). Jak a co číst dětem v MŠ. Komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Praha: Portál.
  • HNIK, Ondřej. (2007). Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy.. Jinočany: H+H.
  • Homolová, K. (2009). Čtenářská propedeutika. Ostrava: Ostravská univerzita.
  • JEČNÁ, Květoslava. (1997). Nuda při češtině? Ani nápad!. Praha: Agentura Strom.
  • Kolláriková, Z., & Pupala, B. (2010). Předškolní a primární pedagogika =: Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál.
  • Opravilová, E., & Gebhartová, V. (2011). Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Praha: Portál.
  • TOMAN, Jaroslav. (1999). Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: CERM.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní