Předmět: Zážitková pedagogika v literární výchově

« Zpět
Název předmětu Zážitková pedagogika v literární výchově
Kód předmětu KČJ/NZPDQ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Představení metod, námětů a her rozvíjejících tvůrčí schopnosti, stylistické dovednosti a zlepšujících vztah k literární výchově i k samostatné četbě. Principy recepční estetiky. Role čtenáře a jeho vnímání literárního díla. Propojování mezipředmětových vztahů, a to zejména v oblasti estetických disciplín - výtvarné umění, hudba a dramatizace. Dramatická výchova. Aktivizační metody ve výuce.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - analyzovat principy recepční estetiky v souvislosti s výukou literární výchovy, - navrhnout metody a náměty rozvíjející kreativní dovednosti žáků, - posoudit možnosti využití prvků dramatické výchovy v literární výchově, - plánovat účelné propojení mezipředmětových vztahů, - navrhnout plán projektové výuky založené na prvcích zážitkové pedagogiky.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • BERÁNKOVÁ, Eva. (2002). Tvořivá hra jako literární cesta k pochopení literárního díla.. Plzeň: Fraus.
  • FIŠER, Zbyněk et al. (2012). Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání.. Brno: Masarykova univerzita.
  • HANUŠ, Radek a CHYTILOVÁ, Lenka. (2010). Zážitkově pedagogické učení.. Praha: Grada.
  • KOTRBA, Tomáš a LACINA, Lubor. (2011). Aktivizační metody ve výuce.. Brno: Barristel & Principal.
  • MALÍČKOVÁ, Michaela et al. (2009). Estetika pre vysoké školy.. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa.
  • REŽNÁ, Miroslava. (2011). Praktická estetika 3.. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa.
  • SILBERMAN, Mel. (1993). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování.. Praha: Portál.
  • TOMKOVÁ, Anna, KAŠOVÁ, Jitka a DVOŘÁKOVÁ, Markéta. (2009). Učíme v projektech.. Praha: Portál.
  • ZELEŇÁKOVÁ, Hana. (2013). Praktická estetika 6. O interpretácii literárného diela.. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa.
  • ŽILKOVÁ, Marta, ed. (2009). Olympiáda tvorivosti. Estetika a umenie na volnočasové aktivity.. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa.
  • ŽILKOVÁ, Marta, ZELEŇÁKOVÁ Hana a REŽNÁ, Miroslava. (2011). Praktická estatika 5.. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základních škol (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základních škol (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní