Předmět: Mediální výchova

« Zpět
Název předmětu Mediální výchova
Kód předmětu KČJ/NMVQ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Adámková Jana, Mgr. Ph.D.
  • Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
  • Marešová Hana, doc. PhDr. Ph.D., MBA
  • Kříž Michal, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Mediální výchova, její historie a současné trendy. Typy médií a jejich klasifikace. Pozitivní a negativní vliv médií na děti a mládež. Mediální výchova jako průřezové téma RVP ZV. Mediální gramotnost jako jádro mediální výchovy. Podpora mediální gramotnosti u žáků ZŠ.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vymezit mediální výchovu s ohledem na její postavení v RVP ZV, - klasifikovat základní typy médií v současnosti i minulosti, - uvést příklady pozitivního a negativního vlivu médií na děti a mládež, - definovat mediální gramotnost, - objasnit možnosti rozvíjení mediální gramotnosti u žáků základních škol při výuce českého jazyka a literatury, - aplikovat kritický přístup při práci s mediálními produkty.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • BURNS, Lynette Sheridan. (2004). Žurnalistika.. Praha: Portál.
  • BURTON, Graeme a JIRÁK, Jan. (2001). Úvod do studia médií.. Brno: Barrister & Principal.
  • ČMEJRKOVÁ, Světla a HOFFMMANOVÁ, Jana, eds. (2003). Jazyk, média, politika.. Praha: Academia.
  • JIRÁK, Jan a KÖPPLOVÁ, Barbara. (2003). Média a společnost.. Praha: Portál.
  • KAPOUN, Pavel. (2013). Média ve vzdělávání.. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
  • KRAUS, Jiří. (2008). Jazyk v proměnách komunikačních médií.. Praha: Karolinum.
  • MACEK, Jakub et al. (2010). Člověk - kultura - média.. Ostrava: VŠB.
  • McQUAIL, Denis. (1999). Úvod do teorie masové komunikace.. Praha: Portál.
  • MEYROWITZ, Joshua. (2006). Všude a nikde: Vliv elektronických médií na sociální chování.. Praha: Karolinum.
  • MIČIENKA, Marek a JIRÁK, Jan et al. (2007). Základy mediální výchovy.. Praha: Portál.
  • ROTH, Jiří. (2005). Mediální výchova v Čechách.. Praha: Tutor.
  • SCHULZ, Winfried a KÖPPLOVÁ, Barbara. (2004). Analýza obsahu mediálních sdělení.. Praha: Karolinum.
  • VERNER, Pavel. (2013). Historie mediální komunikace.. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základních škol (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základních škol (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní