Název předmětu | Nová média a kyberkultura |
---|---|
Kód předmětu | KČJ/NMK@ |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Témata: Základní pojmy z oblasti nových médií. Internet jako médium, dynamický obsah média. Sémantický web. Interaktivita a multimedialita. Lineární text vs. hypertext, hypermédia. Kyberprostor a kyberkultura, netart. Estetické aspekty produktů nových médií. Remediace tradičních médií. Literární tvorba v internetové síti, kreativita na sociálních sítích. Kolaborativní a experimentální literatura, weblog, wiki, typografické experimenty. E-gramotnost, kritické myšlení jako součást e-gramotnosti. Internetová žurnalistika. Virtuální realita a umělá inteligence v jazykovém vzdělávání.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Výstupy z učení |
Disciplína je zaměřena na zvýšení e-gramotnosti a mediální gramotnosti v oblasti ICT a z ní vyplývající potřeby výuky mediální výchovy na základní škole v rámci RVP. Studenti se naučí pracovat s nelineárními texty v prostředí ICT, seznámí se s literární tvorbou v kyberprostoru, kyberkulturními aspekty, naučí se kriticky vyhodnocovat zdroje z oblasti ICT, naučí se využívat nejmodernější e-learningové nástroje pro výuku mateřského jazyka a mediální výchovy (3D virtuální prostředí, umělá inteligence). Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: definovat základní pojmy v oblasti nových médií, kyberkultury; analyzovat možnost základního využití problematiky nových médií ve vzdělávání mateřského jazyka a v rámci mezipředmětových vztahů; objasnit podstatu rozdílu mezi prací s lineárními tištěnými texty a elektronickými hypertexty; kategorizovat a klasifikovat jednotlivé oblasti kyberkultury; posoudit a kriticky zhodnotit informační zdroje v internetové síti; aplikovat metody rozvoje e-gramotnosti ve výuce mateřského jazyka; objasnit principy internetové žurnalistky; navrhnout optimalizované e-learningové nástroje pro výuku mateřského jazyka; aplikovat poznatky z oblasti kyberkultury a kyberliteratury do výuky mateřského jazyka.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: definovat základní pojmy v oblasti nových médií, kyberkultury; analyzovat možnost základního využití problematiky nových médií ve vzdělávání mateřského jazyka a v rámci mezipředmětových vztahů; objasnit podstatu rozdílu mezi prací s lineárními tištěnými texty a elektronickými hypertexty; kategorizovat a klasifikovat jednotlivé oblasti kyberkultury; posoudit a kriticky zhodnotit informační zdroje v internetové síti; aplikovat metody rozvoje e-gramotnosti ve výuce mateřského jazyka; objasnit principy internetové žurnalistky; navrhnout optimalizované e-learningové nástroje pro výuku mateřského jazyka; aplikovat poznatky z oblasti kyberkultury a kyberliteratury do výuky mateřského jazyka. |
Předpoklady |
Pro účast ve výuce je potřebná minimálně mírně pokročilá dovednost ICT (Standard level ECDL) a znalost anglického jazyka minimálně na úrovni B2 SERR.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Písemný test
Požadavek na ukončení předmětu: Student vytvoří blog vztahující se k výuce českého jazyka s využitím různorodých multimediálních prvků. Přesná kritéria pro tvorbu blogu budou specifikována v semináři tohoto předmětu. Dále bude student plnit dílčí úkoly v průběhu celého semestru. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |