Course: Older Czech Literature 1

« Back
Course title Older Czech Literature 1
Course code KČJ/NLS1Q
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Master
Year of study 1
Semester Winter
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Fic Igor, doc. Mgr. Dr.
Course content
Literary relics of the Great Moravian period, legends of St. Wenceslas, St. Ludmila and St. Vojtěch, Cosmas Chronica Boemorum, Medieval spiritual lyricism (up to Hussite period), Medieval drama, Dalimil´s chronicle, Alexandreis, Medieval chronicles, Medieval satire, Jan Hus´s predecessors, Legends of St. Catherine and St. Prokop, Tkadleček, M. Jan Hus, Petr Chelčický.

Learning activities and teaching methods
unspecified
Learning outcomes
After completing the course students should be able to: To define and explain social and cultural framework of individual periods of the era. To illustrate social development on pieces of text. To classify and interpret literary texts of medieval Czech literature. To argue and discuss the art value of literary text.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
unspecified
Recommended literature
  • ČERNÝ, Václav. (1996). Až do předsíně nebes: čtrnáct studií o baroku našem i cizím.. Praha: Mladá fronta.
  • ČERNÝ, Václav. (1937). Esej o básnickém baroku.. Praha: Orbis.
  • ČERNÝ, Václav. (2005). Soustavný přehled obecných dějin literatury naší vzdělanosti: (univerzitní přednášky). Díl 3. Baroko a klacisismus.. Jinočany: H + H.
  • ČERNÝ, Václav. (1996). Soustavný přehled obecných dějin literatury naší vzdělanosti: (univerzitní přednášky). 1, Středověk.. Jinočany: H+H.
  • ČERNÝ, Václav. (1998). Soustavný přehled obecných dějin litertury naší vzdělanosti: (univerzitní přednášky). Díl 2. Podzim středověku a renesance.. Jinočany: H + H.
  • DAWSON, Christopher. (1994). Zrození Evropy: úvod do dějin evropské jednoty.. Praha: Vyšehrad.
  • Eco, Umberto. (2012). Od stromu k labyrintu.. Praha: Argo.
  • GARIN, Eugenie, ed. (2003). Renesanční člověk a jeho svět.. Praha: Vyšehrad.
  • HEER, Friedrich. (2014). Evropské duchovní dějiny.. Praha: Vyšehrad.
  • HOCKE, Gustav René. (2001). Svět jako labyrint: Manýrismus v literaturuře.. Praha: Triáda.
  • HRABÁK, Josef et al. (1959). Dějiny české literatury 1.. Praha: ČSAV.
  • HRABÁK, Josef. (1979). Starší česká literatura: úvod do studia. 2, uprav. a dopl. vyd.. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  • KALISTA, Zdeněk. (1941). České baroko.. Praha: ELK.
  • KOLÁR, Jaroslav, ed. a JIROUŠKOVÁ, Lenka, ed. (1999). Návraty bez konce: studie k starší české literatuře.. Brno: Atlantis.
  • KOPECKÝ, Milan. (1988). Český humanismus.. Praha: Melantrich.
  • KOPECKÝ, Milan. (1991). Starší česká a slovenská literatura.. Brno: Masarykova univerzita.
  • LE GOFF, Jacques a SCHMITT, Jean-Claude. (2014). Encyklopedie středověku.. Praha: Vyšehrad.
  • LE GOFF, Jacques, ed. (2003). Středověký člověk a jeho svět.. Praha: Vyšehrad.
  • LE GOFF, Jacques. (2005). Kultura středověké Evropy. Vyd. 2, Ve Vyšehradu 1. Praha: Vyšehrad.
  • LEHÁR, Ján, STICH, Alexander, JANÁČKOVÁ, Jaroslava a HOLÝ, Jiří. (2008). Česká literatura od počátků k dnešku.. Praha: Lidové noviny.
  • MACHALA, Lubomír et al. (1994). Panorama české literatury. Literární dějiny od počátků do současnosti.. Olomouc: Rubco.
  • MENCLOVÁ, Věra, SVOZIL, Bohumil a VANĚK, Václav, ed. (2005). Slovník českých spisovatelů.. Praha: Libri.
  • MUKAŘOVSKÝ, Jan, ed. (1960). Dějiny české literatury.. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd.
  • NEJEDLÝ, Martin. (2003). Fortuny kolo vrtkavé: láska, moc a společnost ve středověku.. Praha: Aleš Skřivan ml.
  • NODL, Martin, ed., SOMMER, Petr, ed. a DOLEŽALOVÁ, Eva, ed. (2004). Verba in imaginibus: Františku Šmahelovi k 70. narozeninám.. Praha: Argo.
  • NOVÁK, Antonín. (2007). Vědomí středověku: z kulturních dějin prvního tisíciletí.. Praha: Mladá fronta.
  • NOVÁK, Arne a NOVÁK, Jan Václav. (1995). Přehladné dějiny litertury české od nejstarších dob až po naše dny.. Brno: Atlantis.
  • PETRŮ, Eduard. (1996). Vzdálené hlasy: studie o starší české literatuře.. Olomouc: Votobia.
  • SEIBT, Ferdinand. (2000). Lesk a bída středověku.. Praha: Mladá fronta.
  • SPUNAR, Pavel. (1995). Kultura středověku.. Praha: Academia.
  • STEJSKAL, Jan. (2011). Řecké dědictví na západě: monasticismus, misie a střední Evropa ve středověku.. České Budějovice: Veduta.
  • SYPHER, Wylie. (1971). Od renesance k baroku: Proměny umění a literatury 1400 - 1700.. Praha: Odeon.
  • TICHÁ, Zdeňka. (1984). Cesta starší české literatury.. Praha: Panorama.
  • VAŠICA, Josef, ed. (1995). České literární baroko: příspěvky k jeho tudiu.. Praha: Atlantis.
  • VILLARI, Rosario, ed. (2004). Barokní člověk a jeho svět.. Praha: Vyšehrad.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Czech at lower secondary schools (NA18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Czech at lower secondary schools (NA18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Czech Language and Literature for Lower Secondary Schools (NA25-XX) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Czech Language and Literature for Lower Secondary Schools (NA24-XX) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Czech at lower secondary schools (NA24-XX) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter