Vyučující
|
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Marešová Hana, doc. PhDr. Ph.D., MBA
|
Obsah předmětu
|
Seminář je zaměřen na zvýšení mediální gramotnosti v oblasti nových médií a z ní vyplývající potřeby mediální výchovy jakožto součásti předmětu český jazyk (RVP ZV). Studenti se naučí pracovat s texty v prostředí nových médií, seznámí se s literární tvorbou v nových médiích, naučí se kriticky vyhodnocovat zdroje z oblasti ICT. Některá témata: internet jako médium, kyberprostor, kyberkultura, kyberliteratura, netart, literární tvorba v elektronických a digitálních médiích, kolaborativní literatura, weblog, wiki, estetické aspekty produktů nových médií, virtuální realita, virtuální vzdělávání, sociální sítě, textové struktury, hypertext, hypermédia, jazyk nových médií, sémantický web, UI - zpracování přirozeného jazyka, internetová žurnalistika.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat základní pojmy v oblasti nových médií, kyberkultury, - analyzovat možnost základního využití problematiky nových médií v jednotlivých složkách mateřského jazyka (mluvnice, literatura, sloh a komunikace) a v rámci mezipředmětových vztahů, - objasnit podstatu rozdílu mezi prací s lineárními tištěnými texty a elektronickými hypertexty, - posoudit a kriticky zhodnotit informační zdroje v internetové síti, - kategorizovat jednotlivé oblasti kyberkultury, - klasifikovat jednotlivé oblasti kyberliteratury, - navrhnout optimální e-learningové nástroje pro výuku českého jazyka, - objasnit principy internetové žurnalistky, - aplikovat poznatky z oblasti kyberkultury a kyberliteratury do výuky českého jazyka.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
|
Doporučená literatura
|
-
KLEMENT, Milan, CHRÁSKA, Miroslav, DOSTÁL, Jiří a MAREŠOVÁ, Hana. (2012). E-learning: elektronické studijní opory a jejich hodnocení.. Olomouc: Agentura GEVAK, s.r.o.
-
LEVINSON, Paul. (1999). Digital McLuhan: A Guide To The Information Millenium.. London: Routledge.
-
LÉVY, Pierre. (2000). Kyberkultura.. Praha: Karolinum.
-
MAREŠOVÁ, Hana. (2009). E-learning v multiuživatelském virtuálním prostředí. Journal of Technology and Information Education, 1 (1) s. 39-44.. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
MAREŠOVÁ, Hana. (2006). K hypertextové struktuře. Čeština doma a ve světě, 4 (1), s. 42-49.. Praha: Univerzita Karlova.
-
MAREŠOVÁ, Hana. (2010). K využití hypertextu ve výuce literatury a slohu. In: Tradiční a netradiční metody a formy práce ve výuce českého jazyka na základní škole, s. 201-207.. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
MAREŠOVÁ, Hana. (2010). K využití kyberkultury v mediální výchově žáků. In: Slovo o slove. Roč. 16, s. 249-256.. Prešov: Prešovská univerzita.
-
MAREŠOVÁ, Hana. (2010). K využití webu 2.0 ve výuce. In: Slovo o slove. roč. 16, s. 257-265.. Prešov: Prešovská univerzita.
-
MAREŠOVÁ, Hana. (2007). Kyberkultura jako součást mediální výchovy na základní škole. In: Tradiční a netradiční metody, s. 205-213.. Olomouc: Univerzita Plackého.
-
MAREŠOVÁ, Hana. (2008). Netartové projekty. In: Intermedialita: slovo - obraz - zvuk, s. 255-262.. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
MAREŠOVÁ, Hana. (2012). Vzdělávání v multiuživatelském virtuálním prostředí.. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
MCLUHAN, Marshall. (2000). Člověk, média a elektronická kultura.. Brno: Jota.
-
MCLUHAN, Marshall. (1991). Jak rozumět médiím. Extenze člověka.. Praha: Odeon.
-
SHIELDS, Rob. (1996). Cultures of Internet. Virtual spaces, real histories, living bodies.. London: Sage.
-
ZOUNEK, Jiří. (2009). E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti.. Brno: Masatykova univerzita.
|