Předmět: Nová média a kyberkultura

« Zpět
Název předmětu Nová média a kyberkultura
Kód předmětu KČJ/NKNMQ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Marešová Hana, doc. PhDr. Ph.D., MBA
Obsah předmětu
Seminář je zaměřen na zvýšení mediální gramotnosti v oblasti nových médií a z ní vyplývající potřeby mediální výchovy jakožto součásti předmětu český jazyk (RVP ZV). Studenti se naučí pracovat s texty v prostředí nových médií, seznámí se s literární tvorbou v nových médiích, naučí se kriticky vyhodnocovat zdroje z oblasti ICT. Některá témata: internet jako médium, kyberprostor, kyberkultura, kyberliteratura, netart, literární tvorba v elektronických a digitálních médiích, kolaborativní literatura, weblog, wiki, estetické aspekty produktů nových médií, virtuální realita, virtuální vzdělávání, sociální sítě, textové struktury, hypertext, hypermédia, jazyk nových médií, sémantický web, UI - zpracování přirozeného jazyka, internetová žurnalistika.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat základní pojmy v oblasti nových médií, kyberkultury, - analyzovat možnost základního využití problematiky nových médií v jednotlivých složkách mateřského jazyka (mluvnice, literatura, sloh a komunikace) a v rámci mezipředmětových vztahů, - objasnit podstatu rozdílu mezi prací s lineárními tištěnými texty a elektronickými hypertexty, - posoudit a kriticky zhodnotit informační zdroje v internetové síti, - kategorizovat jednotlivé oblasti kyberkultury, - klasifikovat jednotlivé oblasti kyberliteratury, - navrhnout optimální e-learningové nástroje pro výuku českého jazyka, - objasnit principy internetové žurnalistky, - aplikovat poznatky z oblasti kyberkultury a kyberliteratury do výuky českého jazyka.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • KLEMENT, Milan, CHRÁSKA, Miroslav, DOSTÁL, Jiří a MAREŠOVÁ, Hana. (2012). E-learning: elektronické studijní opory a jejich hodnocení.. Olomouc: Agentura GEVAK, s.r.o.
  • LEVINSON, Paul. (1999). Digital McLuhan: A Guide To The Information Millenium.. London: Routledge.
  • LÉVY, Pierre. (2000). Kyberkultura.. Praha: Karolinum.
  • MAREŠOVÁ, Hana. (2009). E-learning v multiuživatelském virtuálním prostředí. Journal of Technology and Information Education, 1 (1) s. 39-44.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • MAREŠOVÁ, Hana. (2006). K hypertextové struktuře. Čeština doma a ve světě, 4 (1), s. 42-49.. Praha: Univerzita Karlova.
  • MAREŠOVÁ, Hana. (2010). K využití hypertextu ve výuce literatury a slohu. In: Tradiční a netradiční metody a formy práce ve výuce českého jazyka na základní škole, s. 201-207.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • MAREŠOVÁ, Hana. (2010). K využití kyberkultury v mediální výchově žáků. In: Slovo o slove. Roč. 16, s. 249-256.. Prešov: Prešovská univerzita.
  • MAREŠOVÁ, Hana. (2010). K využití webu 2.0 ve výuce. In: Slovo o slove. roč. 16, s. 257-265.. Prešov: Prešovská univerzita.
  • MAREŠOVÁ, Hana. (2007). Kyberkultura jako součást mediální výchovy na základní škole. In: Tradiční a netradiční metody, s. 205-213.. Olomouc: Univerzita Plackého.
  • MAREŠOVÁ, Hana. (2008). Netartové projekty. In: Intermedialita: slovo - obraz - zvuk, s. 255-262.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • MAREŠOVÁ, Hana. (2012). Vzdělávání v multiuživatelském virtuálním prostředí.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • MCLUHAN, Marshall. (2000). Člověk, média a elektronická kultura.. Brno: Jota.
  • MCLUHAN, Marshall. (1991). Jak rozumět médiím. Extenze člověka.. Praha: Odeon.
  • SHIELDS, Rob. (1996). Cultures of Internet. Virtual spaces, real histories, living bodies.. London: Sage.
  • ZOUNEK, Jiří. (2009). E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti.. Brno: Masatykova univerzita.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základních škol (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základních škol (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní