Předmět: Interpretace textů literatury pro děti a mládež

« Zpět
Název předmětu Interpretace textů literatury pro děti a mládež
Kód předmětu KČJ/NITDQ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Řeřichová Vlasta, doc. PhDr. CSc.
  • Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Aktuální témata a žánry v současné české a světové literatuře pro děti a mládež. Analýza a interpretace autorského stylu předních tvůrců daného období. Prohloubení literárněvědných znalostí a interpretačních dovedností s důrazem na komunikační pojetí recepce literárního díla.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - porovnat aktuální trendy vývoje v české a světové literatuře pro děti a mládež, - komplexně zhodnotit vybrané dílo literatury pro děti a mládež v kontextu tvorby daného autora a doby vzniku, - věcně správně argumentovat a obhájit vlastní interpretaci vybraného titulu literatury pro děti a mládež.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • (2009). Literatura pro děti a mládež na začátku tisíciletí: kontexty, problémy, trendy.. Praha: Obec spisovatelů.
  • CARPENTER, Humphrey. (2005). The Oxford companion to children's literature.. Oxford: Oxford University Press.
  • DOROVSKÝ, Ivan, ed. et al. (2007). Slovník autorů literautry pro děti a mládež. I. Zahraniční spisovatelé.. Praha: Libri.
  • GEJGUŠOVÁ, Ivana. (2009). Interpretace uměleckého textu v literární výchvově na základní škole.. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.
  • HUNT, Peter. (2004). Children's Literature.. Oxford: Blackwell Publishing.
  • MANDYS, Pavel et al. (2013). 2 x 101 knih pro děti a mládež: nejlepší a nejvlivnější knihy.. Praha: Albatros.
  • MICKENBERG, Julia I., ed. and VALLONE, Lynne, ed. (2011). The Owford handbook of children's literature.. New York: Oxford University Press.
  • MÜLLER, Richard, ed. a ŠIDÁK, Pavel, ed. (2012). Slovník novější literární teorie: glosář pojmů. 1. vyd.. Praha: Academia.
  • PETERKA, Josef. (2006). Teorie literatury pro učitele. 2., přeprac. vyd.. Praha: Univerzita Karkova, Pedagogická fakulta.
  • PRINGLE, David, ed. (2003). Fantasy: encyklopedie fantastických světů.. Praha: Albatros.
  • ŘEŘICHOVÁ, vlasta et al. (2008). Literatura pro děti a mládež anglicky mluvících zemí.. Olomouc: Hanex.
  • SLADOVÁ, Jana et al. Dětství a dospívání v současné literatuře pro děti a mládež..
  • SLADOVÁ, Jana et al. (2014). Dětství a dospívání v současné literatuře pro děti a mládež.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • SLIACKY, Ondrej. (2013). Dejiny slovenskej literatúry pre deti a mládež do roku 1960. 2. doplnené vyd.. Bratislava: Literáre iformačné centrum.
  • SLIACKY, Ondrej. (2009). Slovník slovenských spisovateľov pre deti a mládež. 2., opravené a doplnené vyd.. Bratislava: Literárne informačné centrum.
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. (2007). Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež.. Brno: Masarykova univerzita.
  • URBANOVÁ, Svatava. (2012). Dialogy Ivy Procházkové.. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta.
  • WATSON, Victor et al. (2001). The Cambridge guide to Children's books in English.. Cambridge: Cambridge University Press.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základních škol (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základních škol (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní