Předmět: Didaktika literatury 2

« Zpět
Název předmětu Didaktika literatury 2
Kód předmětu KČJ/NDL2Q
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Poezie v systému literární výchovy - specifika lyrické poezie, obecné problémy poezie v literární výchově. Učitel jako primární faktor ve výchově čtenáře. Specifika komunikace při interpretaci uměleckého textu. Literární tvořivost žáků - pozitiva a obtíže této činnosti v literární výchově. Studenti a poezie - hledání smyslu poezie, poezie a duševní rozvoj studentů. Vliv věkových diferencí na četbu poezie. Rozvíjení mezipředmětových vztahů. Projektová výuka.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - didakticky interpretovat umělecký text, - zdůvodnit přínos umělecké literatury pro osobnostní rozvoj žáka, - analyzovat a zdůvodnit hlavní úskalí při práci s básnickým textem, - navrhnout a obhájit vhodné metodické postupy zaměřené na práci s uměleckým textem, - definovat, aplikovat a posoudit metodické postupy zaměřené na rozvíjení čtenářské gramotnosti žáků, - posoudit možnosti rozvíjení literární tvořivosti u žáků, - objasnit význam rozvíjení žákovské tvořivosti a kritického myšlení, - zdůvodnit potřebu rozvíjení mezipředmětových vztahů, - plánovat a realizovat kompletní přípravu na vyučovací hodinu, - navrhnout projektovou výuku vycházející z uměleckého literárního textu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • (2011). Gramotnosti ve vzdělávání: metodická příručka.. Praha: VUP.
  • (2010). Gramotnosti ve vzdělávání: příručka pro učitele.. Praha: VUP.
  • (2011). Gramotnosti ve vzdělávání: soubor studií.. Praha: VUP.
  • BERÁNKOVÁ, Eva. (2002). Tvořivá hra jako literární cesta k pochopení literárního díla.. Plzeň: Fraus.
  • FIŠER, Zbyněk et al. (2012). Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání.. Brno: Masarykova univerzita.
  • GEJGUŠOVÁ, Ivana. (2009). Interpretace uměleckého textu v literární výchvově na základní škole.. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.
  • HAMAN, Aleš. (2012). Literární dílo a soudobá literární věda.. Praha: ARCSI.
  • HNÍK, Ondřej. (2014). Didaktika literatury: výzvy oboru.. Praha: Karolinum.
  • HNÍK, Ondřej. (2007). Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy.. Jinočany: H&H.
  • JANÍK, Tomáš et al. (2009). Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů.. Brno: Paido.
  • JANÍK, Tomáš et al. (2007). Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu?. Brno: Paido.
  • KOSTEČKA, Jiří. (1995). Do světa literatury jinak.. Praha: SPN.
  • KOŠŤÁLOVÁ, Hana et al. (2010). Čtenářské gramotnosti jako vzdělávácí cíl pro každého žáka.. Praha: Česká školní inspekce.
  • KRČ, Eduard. (2012). Úvod do studia literatury.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • MARTINKOVÁ, Věra. (1995). Teorie literatury netradičně.. Praha: Trizonia.
  • REŽNÁ, Miroslava. (2011). Praktická estetika 3.. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa.
  • SILBERMAN, Mel. (1993). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování.. Praha: Portál.
  • Slavík, Jan. (1999). Hodnocení v současné škole. Praha.
  • SLAVÍK, Jan, CHRZ, Vladimír, ŠTECH, Stanislav et al. (2013). Tvorba jako způsob poznávání.. Praha: Karolinum.
  • ŠEĎOVÁ, Klára, ŠVAŘÍČEK, Roman a ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana. (2012). Komunikace ve školní třídě.. Praha: Portál.
  • VALA, Jaroslav. (2013). Poezie, studenti a učitelé. Recepce, interpretace, výuka.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • VALA, Jaroslav. (2011). Poezie v literární výchově.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • VALA, Jaroslav. (2011). Vybrané kapitoly z didaktiky literatury. Distanční studijní text dostupný LMS Unifor.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • VIEWEGH, Josef. (1999). Psychologie umělecké literatury.. Brno: Psychologický ústav AV ČR.
  • ZELEŇÁKOVÁ, Hana. (2013). Praktická estetika 6. O interpretácii literárního diela.. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa.
  • ŽILKOVÁ, Marta, ZELEŇÁKOVÁ Hana a REŽNÁ, Miroslava. (2011). Praktická estatika 5.. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základních škol (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základních škol (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní