Course: Didactics of Literature 1

« Back
Course title Didactics of Literature 1
Course code KČJ/NDL1Q
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Master
Year of study 1
Semester Winter
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
Course content
Framework Educational Programme for Basic Education - Czech language and literature, crosscutting themes, key competencies. Reading books for basic schools. Literary communication: author, text, reader. Methodical approaches to and models of literary education. Theoretical principles of literary interpretation of literary text. Selected literary theories as an inspiration for interpretation. Didactic interpretation of selected pieces of literary text. Methods of development of reading literacy. Evaluation and classification in literary education.

Learning activities and teaching methods
unspecified
Learning outcomes
After completing the course students should be able to: - understand the wider context of the literary-learning process, - to specify the main educational criteria of the RVP ZV in relation to the subject of the CJL, - to assess and evaluate the communication concept of literary education, - to analyze and apply in the teaching the main premises of the aesthetics receptionist, - to clarify the developmental stages of reading, - to apply in the teaching of literature the activation methods and methods of reading literacy, - demonstrate ability to select appropriate text for didactic interpretation, - to propose a procedure for didactic interpretation of the artistic text.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
unspecified
Recommended literature
  • (2011). Gramotnosti ve vzdělávání: metodická příručka.. Praha: VUP.
  • (2010). Gramotnosti ve vzdělávání: příručka pro učitele.. Praha: VUP.
  • (2011). Gramotnosti ve vzdělávání: soubor studií.. Praha: VUP.
  • (2011). Výuka čtení v Evropě - souvislosti, politiky a praxe.. Brusel: EACEA P9 Eurydice.
  • BERÁNKOVÁ, Eva. (2002). Tvořivá hra jako literární cesta k pochopení literárního díla.. Plzeň: Fraus.
  • FIŠER, Zbyněk et al. (2012). Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání.. Brno: Masarykova univerzita.
  • GEJGUŠOVÁ, Ivana. (2009). Interpretace uměleckého textu v literární výchvově na základní škole.. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.
  • HAMAN, Aleš. (2012). Literární dílo a soudobá literární věda.. Praha: ARCSI.
  • HNÍK, Ondřej. (2014). Didaktika literatury: výzvy oboru.. Praha: Karolinum.
  • HNIK, Ondřej. (2007). Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy.. Jinočany: H+H.
  • ISER, Wolfgang. (2001). Apelová struktura textů. In: Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické recepční estetiky.. Brno: Host, s. 39-61.
  • JANÍK, Tomáš et al. (2009). Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů.. Brno: Paido.
  • JANÍK, Tomáš et al. (2007). Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu?. Brno: Paido.
  • KOSTEČKA, Jiří. (1995). Do světa literatury jinak.. Praha: SPN.
  • KOŠŤÁLOVÁ, Hana et al. (2010). Čtenářské gramotnosti jako vzdělávácí cíl pro každého žáka.. Praha: Česká školní inspekce.
  • KRČ, Eduard. (2012). Úvod do studia literatury.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • MARTINKOVÁ, Věra. (1995). Teorie literatury netradičně.. Praha: Trizonia.
  • REŽNÁ, Miroslava. (2011). Praktická estetika 3.. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa.
  • SILBERMAN, Mel. (1993). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování.. Praha: Portál.
  • Slavík, Jan. (1999). Hodnocení v současné škole. Praha.
  • SLAVÍK, Jan, CHRZ, Vladimír, ŠTECH, Stanislav et al. (2013). Tvorba jako způsob poznávání.. Praha: Karolinum.
  • ŠEĎOVÁ, Klára, ŠVAŘÍČEK, Roman a ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana. (2012). Komunikace ve školní třídě.. Praha: Portál.
  • VALA, Jaroslav. (2013). Poezie, studenti a učitelé. Recepce, interpretace, výuka.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • VALA, Jaroslav. (2011). Poezie v literární výchově.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • VALA, Jaroslav. (2011). Vybrané kapitoly z didaktiky literatury. Distanční studijní text dostupný LMS Unifor.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • VIEWEGH, Josef. (1999). Psychologie umělecké literatury.. Brno: Psychologický ústav AV ČR.
  • ZELEŃÁKOVÁ, Hana. (2013). Praktická estetika 6. O interpretácii literárního diela.. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa.
  • ŽILKOVÁ, Marta, ZELAŃÁKOVÁ, Hana a REŽNÁ, Miroslava. (2011). Praktická estetika 5.. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Czech at lower secondary schools (NA18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Czech at lower secondary schools (NA18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Czech Language and Literature for Lower Secondary Schools (NA25-XX) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Czech Language and Literature for Lower Secondary Schools (NA24-XX) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Czech at lower secondary schools (NA24-XX) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter