Vyučující
|
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Zouharová Marie, doc. PhDr. Ph.D.
-
Polák Milan, Mgr. Ph.D.
-
Hřivnová Johana, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Komunikační a slohová výchova na 2. stupni ZŠ (cíle a obsah), metody a formy práce v komunikační a slohové výchově, mluvený projev - základy techniky mluveného projevu, hodnocení mluvených a psaných komunikátů na 2. stupni ZŠ, reprodukční a produkční sloh, druhy reprodukce, práce s osnovou a cvičení, slohové práce - příprava, realizace a hodnocení, práce s konceptem, fáze slohotvorného procesu, slohové útvary a postupy na 2. stupni ZŠ, integrace vzdělávacích oborů a průřezových témat ve slohovém vyučování, aktivizační metody a formy ve slohovém vyučování (kritické myšlení, projektová metoda aj.).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - charakterizovat slohové vyučování jako složku vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura, - znát obsah a rozvržení slohového učiva na 2. stupni ZŠ, - objasnit problematiku slohového vyučování v minulosti a jeho pojetí v současném systému vzdělávání, - vyjmenovat a objasnit fáze slohotvorného procesu, - prokázat znalost metod a cílů slohového vyučování a aplikovat je na konkrétním slohovém učivu, - vyjmenovat a uplatnit některé inovativní přístupy ke slohovému vyučování a komunikační výchově, - nalézat a aplikovat do vyučování témata vhodná k integraci složek předmětu s jinými vzdělávacími oblastmi a průřezovými tématy, - objasnit problematiku nácviku a hodnocení mluveného projevu žáků, - orientovat se v nabídce učebnic a současných vzdělávacích dokumentech, - vyjmenovat a využívat podpůrné didaktické prostředky ve vyučování českého jazyka, - plánovat a realizovat slohové vyučování od tematických plánů až po konkrétní vyučovací hodinu, - objasnit problematiku hodnocení a klasifikace ve slohovém vyučování a využít získané vědomosti a schopnosti při opravě a klasifikaci vybraného slohového učiva.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
|
Doporučená literatura
|
-
BERAN, Vít et al. (2003). Učím s radostí (zkušenosti, lekce, projekty).. Praha: Agentura Strom.
-
BUDÍNSKÁ, Helena. (1992). Hry pro šest smyslů.. Praha: Jamma.
-
ČECHOVÁ, Marie et al. (1998). Čeština a její vyučování.. Praha: SPN.
-
ČECHOVÁ, Marie et al. (2007). Hrátky s češtinou.. Praha: SPN.
-
ČECHOVÁ, Marie et al. (1998). Komunikační a slohová výchova.. Praha: ISV.
-
ČECHOVÁ, Marie. O potřebě integrace komunikační a systémové jazykové výuky.. , Český jazyk a literatura, 44, č. 7-8.
-
FRANTLOVÁ, Růžena. (1997). I slohu se dá naučit.. Olomouc.
-
FUCIMANOVÁ, Milena. (2003). Sloh.. Praha: Fortuna.
-
GRECMANOVÁ, Helena et al. (2000). Podporujeme ativní myšlení a samostatné učení žáků.. Olomouc: Hanex.
-
HAUSENBLAS, Ondřej. (1992). Vrátíme smysl hodinám češtiny?. Zbuzany.
-
HAUSER, Přemysl et al. (1994). Didaktika českého jazyka, díl I., II. a III.. Brno: Vydavatelství MU.
-
HAUSER, Přemysl et al. (2007). Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ.. Brno: Pedagogická fakulta MU.
-
HÖFLEROVÁ, Eva. (2002). Ke vztahu jazykového vyučování a komunikační výchovy.. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, In: Školská jazykovědná terminologie.
-
JEČNÁ, Květoslava. (1997). Nuda při češtině? Ani nápad!. Praha: Agentura Strom.
-
KAŠOVÁ, Jitka. (2011). Svět médií. Tvořivé náměty pro výuku průřezových témat na 2. stupni ZŠ. Praha: RAABE.
-
KOSTEČKA, Jiří. (2013). Do světa češtiny jinak.. Jinočany: H + H.
-
KOŽMÍN, Zdeněk. (1995). Tvořivý sloh.. Praha: Victoria publishing.
-
KRŮŽELOVÁ, Marie. (2009). Máme rádi sloh: zábavné náměty k rozvoji klíčových kompetencí při výuce slohu.. Praha: Portál.
-
KUBŮ, Libuše. (2007). Tvořivý sloh vážně i nevážně.. Havlíčkův Brod: Tobiáš.
-
MIČIENKA, Marek et al. (2007). Základy mediální výchovy.. Praha: Portál.
-
PETTY, Geoffrey. (2008). Moderní vyučování. Praha: Portál.
-
PODROUŽEK, Ladislav. (2002). Integrovaná výuka na základní škole.. Plzeň: Fraus.
-
POLÁK, Milan. (2002). Učitel českého jazyka a současná základní škola.. Olomouc: UP.
-
ŠEBESTA, Karel. (2005). Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova.. Praha: Nakladatelství UK.
-
TOMKOVÁ, Anna. (2007). Prochram Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole.. Praha: UK.
|