Vyučující
|
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Marešová Hana, doc. PhDr. Ph.D., MBA
-
Polák Milan, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Didaktika českého jazyka, její charakteristika a cíle. Jazykové vyučování v historickém kontextu. Vzdělávací obor Český jazyk a literatura, jeho postavení v RVP ZV, struktura. Metody, formy a cvičení užívaná v hodinách jazykového vyučování. Význam induktivní metody v jazykovém vyučování. Pravopisný výcvik a jeho fáze, psychologický zřetel, algoritmy, cvičení. Komunikační pojetí jazykového vyučování. Kritické myšlení, jeho fáze a metody. Typy a struktura vyučovacích hodin jazykového vyučování. Učebnice českého jazyka jako základní vyučovací pomůcka, kritéria jejich výběru a hodnocení. Hodnocení a klasifikace v jazykovém vyučování, dílčí a finální hodnocení. Pomůcky a metodická opora ve vyučování českého jazyka (internetové odkazy, publikace, časopisy).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - charakterizovat předmět a cíle oboru didaktika českého jazyka, znát a používat základní literaturu oboru, - objasnit pojetí jazykového vyučování v historickém kontextu, - posoudit a zhodnotit komunikační pojetí jazykového vyučování, - orientovat se ve stavbě RVP ZV s důrazem na vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace, - charakterizovat vzdělávací obor Český jazyk a literatura a jeho složky, - prokázat znalost metod, forem práce a cvičení užívaných v jazykovém vyučování (zejména v jazykové výchově) a aplikovat je na vybrané učivo, - objasnit pojem kritické myšlení, jeho fáze a využívat metody kritického myšlení v jazykovém vyučování, - orientovat se v nabídce učebnic českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ, znát a aplikovat některá kritéria jejich hodnocení, - objasnit problematiku hodnocení a klasifikace v předmětu při finálním hodnocení a umět využít své schopnosti při dílčím hodnocení a klasifikaci v jazykové výchově, - znát obsah a rozvržení učiva v jazykové výchově na 2. stupni ZŠ, - využívat podpůrné didaktické prostředky při vyučování českého jazyka a jeho inovaci, - plánovat a realizovat jazykové vyučování od tematických plánů až po konkrétní vyučovací hodinu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
|
Doporučená literatura
|
-
BERAN, Vít et al. (2003). Učím s radostí (zkušenosti, lekce, projekty).. Praha: Agentura Strom.
-
BUDÍNSKÁ, Hana. (1992). Hry pro šest smyslů.. Praha: Jamma.
-
ČECHOVÁ, Marie et al. (1998). Čeština a její vyučování.. Praha: SPN.
-
ČECHOVÁ, Marie et al. (1998). Komunikační a slohová výchova.. Praha: ISV.
-
ČECHOVÁ, Marie. O potřebě integrace komunikační a systémové jazykové výuky.. , Český jazyk a literatura, 44, č. 7-8.
-
GRECMANOVÁ, Helena et al. (2000). Podporujeme ativní myšlení a samostatné učení žáků.. Olomouc: Hanex.
-
HAUSENBLAS, Ondřej. (1992). Vrátíme smysl hodinám češtiny?. Zbuzany.
-
HAUSER, Přemysl et al. (1994). Didaktika českého jazyka, díl I., II. a III.. Brno: Vydavatelství MU.
-
HAUSER, Přemysl et al. (2007). Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ.. Brno: Pedagogická fakulta MU.
-
HÖFLEROVÁ, Eva. (2002). Ke vztahu jazykového vyučování a komunikační výchovy.. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, In: Školská jazykovědná terminologie.
-
JEČNÁ, Květoslava. (1997). Nuda při češtině? Ani nápad!. Praha: Agentura Strom.
-
KAŠOVÁ, Jitka. (2011). Svět médií. Tvořivé náměty pro výuku průřezových témat na 2. stupni ZŠ. Praha: RAABE.
-
KOSTEČKA, Jiří. (2013). Do světa češtiny jinak.. Jinočany: H + H.
-
MIČIENKA, Marek et al. (2007). Základy mediální výchovy.. Praha: Portál.
-
PETTY, Geoffrey. (2008). Moderní vyučování. Praha: Portál.
-
PODROUŽEK, Ladislav. (2002). Integrovaná výuka na základní škole.. Plzeň: Fraus.
-
POLÁK, Milan. (2002). Učitel českého jazyka a současná základní škola.. Olomouc: UP.
-
ŠEBESTA, Karel. (2005). Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova.. Praha: Nakladatelství UK.
-
TOMKOVÁ, Anna. (2007). Prochram Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole.. Praha: UK.
|