Vyučující
|
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Musilová Marcela, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Polák Milan, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Student postupuje podle písemných metodických pokynů. 1.Poznání školy a práce učitele, osobnosti žáka. 2.Seznámení se se základní dokumentací na základní škole, metodickou literaturou a učebnicemi, podle nichž se vyučuje předmět český jazyk na dané škole. 3. Vedení vyučování, práce učitele českého jazyka na základní škole. 4. Sebereflexe vlastní práce. 5. Plánování učiva v dlouhodobějším horizontu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem je v návaznosti na předchozí pedagogickou praxi prohloubení poznání školy a práce učitele, osobnosti žáka a získání jistoty při interakci se žáky i s učitelským sborem cvičné školy (15 výstupů, 5 náslechů za jeden předmět). Student během praxe vytváří vlastní portfolio.
Student poznává v návaznosti na předchozí praxi reálné prostředí školy. Dokáže prakticky využívat poznatky z obecně zaměřených disciplín (obecná didaktika) a oborové didaktiky českého jazyka. Seznámí se s provozem školy a s náplní práce učitele českého jazyka. Získá schopnost plánovat a realizovat vyučování s ohledem na jeho cíle a specifika žáků. Aplikuje různorodé metody, formy práce a cvičení v konkrétních hodinách jazykového vyučování. Je schopen sebereflexe vlastní činnosti. Dokáže plánovat svou činnost.
|
Předpoklady
|
Předpokladem je absolvování praxe č. 1.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Rozbor portfolia studenta
1. Absolvování praxe v rozsahu čtyř týdnů a výuky v rozsahu minimálně 15 hodin, 5 hodin náslechů. 2. Student vypracovává a posléze odevzdává portfolio, jehož součástí jsou (minimálně): - přehled odučených hodin a hodnocení studenta uvádějícím učitele., - soubor podrobných příprav na vyučovací hodiny a záznamy z hospitací, - ukázky aktivizačních pomůcek a cvičení využitých studentem v průběhu praxe, - další výstupy z úkolů zadaných metodiky katedry.
|
Doporučená literatura
|
-
ČECHOVÁ, M. aj. (1998). Čeština a její vyučování. Metodika českého jazyka.. Praha: SPN.
-
Musilová, M. (2007). Metodika praxe.. Olomouc : UP.
-
Podlahová, L. (1998). Pedagogická praxe: průvodce pro současné studenty a budoucí učitele. Olomouc: VUP.
-
Podlahová, L. (2004). První kroky učitele. Praha: Triton.
-
PODLAHOVÁ, L. (2002). Ze studenta učitelem. Olomouc: VUP.
-
Šimoník, O. (2005). Pedagogická praxe. Brno: MSD.
-
ŠVEC, V. (1999). Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy a inspirace.. Brno.
|