Předmět: Souvislá pedagogická praxe 2

« Zpět
Název předmětu Souvislá pedagogická praxe 2
Kód předmětu KČJ/MSPP2
Organizační forma výuky Praxe
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Musilová Marcela, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Polák Milan, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Student postupuje podle písemných metodických pokynů. 1.Poznání školy a práce učitele, osobnosti žáka. 2.Seznámení se se základní dokumentací na základní škole, metodickou literaturou a učebnicemi, podle nichž se vyučuje předmět český jazyk na dané škole. 3. Vedení vyučování, práce učitele českého jazyka na základní škole. 4. Sebereflexe vlastní práce. 5. Plánování učiva v dlouhodobějším horizontu.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem je v návaznosti na předchozí pedagogickou praxi prohloubení poznání školy a práce učitele, osobnosti žáka a získání jistoty při interakci se žáky i s učitelským sborem cvičné školy (15 výstupů, 5 náslechů za jeden předmět). Student během praxe vytváří vlastní portfolio.
Student poznává v návaznosti na předchozí praxi reálné prostředí školy. Dokáže prakticky využívat poznatky z obecně zaměřených disciplín (obecná didaktika) a oborové didaktiky českého jazyka. Seznámí se s provozem školy a s náplní práce učitele českého jazyka. Získá schopnost plánovat a realizovat vyučování s ohledem na jeho cíle a specifika žáků. Aplikuje různorodé metody, formy práce a cvičení v konkrétních hodinách jazykového vyučování. Je schopen sebereflexe vlastní činnosti. Dokáže plánovat svou činnost.
Předpoklady
Předpokladem je absolvování praxe č. 1.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Rozbor portfolia studenta

1. Absolvování praxe v rozsahu čtyř týdnů a výuky v rozsahu minimálně 15 hodin, 5 hodin náslechů. 2. Student vypracovává a posléze odevzdává portfolio, jehož součástí jsou (minimálně): - přehled odučených hodin a hodnocení studenta uvádějícím učitele., - soubor podrobných příprav na vyučovací hodiny a záznamy z hospitací, - ukázky aktivizačních pomůcek a cvičení využitých studentem v průběhu praxe, - další výstupy z úkolů zadaných metodiky katedry.
Doporučená literatura
  • ČECHOVÁ, M. aj. (1998). Čeština a její vyučování. Metodika českého jazyka.. Praha: SPN.
  • Musilová, M. (2007). Metodika praxe.. Olomouc : UP.
  • Podlahová, L. (1998). Pedagogická praxe: průvodce pro současné studenty a budoucí učitele. Olomouc: VUP.
  • Podlahová, L. (2004). První kroky učitele. Praha: Triton.
  • PODLAHOVÁ, L. (2002). Ze studenta učitelem. Olomouc: VUP.
  • Šimoník, O. (2005). Pedagogická praxe. Brno: MSD.
  • ŠVEC, V. (1999). Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy a inspirace.. Brno.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA25-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní