Předmět: Souvislá pedagogická praxe 1

« Zpět
Název předmětu Souvislá pedagogická praxe 1
Kód předmětu KČJ/MSPP1
Organizační forma výuky Praxe
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Musilová Marcela, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Polák Milan, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Student postupuje podle písemných metodických pokynů. 1.Poznání školy a práce učitele, osobnosti žáka. 2.Seznámení se se základní dokumentací na základní škole, metodickou literaturou a učebnicemi, podle nichž se vyučuje předmět český jazyk na dané škole. 3. Vedení vyučování, práce učitele českého jazyka na základní škole. 4. Sebereflexe vlastní práce.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 12 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 12 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 6 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem je poznání školy a práce učitele, poznání osobnosti žáka a získání jistoty při interakci se žáky i s učitelským sborem cvičné školy (minimálně 12 výstupů a 5 náslechů za český jazyk). Student během praxe vytváří vlastní portfolio.
Student pozná reálné prostředí školní praxe. Dokáže prakticky využívat poznatky z obecně zaměřených disciplín (obcná didaktika) a oborové didaktiky českého jazyka. Seznámí se s provozem školy a s náplní práce učitele českého jazyka. Získá schopnost plánovat a realizovat vyučování s ohledem na jeho cíle a specifika žáků. Aplikuje různorodé metody, formy práce a cvičení v konkrétních hodinách jazykového vyučování. Je schopen sebereflexe vlastní činnosti.
Předpoklady
Předpokladem jsou znalosti z obecné didaktiky, pedagogiky a psychologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Hospitace

1. Absolvování praxe v rozsahu tří týdnů a výuky v rozsahu minimálně 12 hodin, 5 hodin náslechů. 2. Student vypracovává a posléze odevzdává portfolio, jehož součástí jsou (minimálně): - přehled odučených hodin a hodnocení studenta uvádějícím učitele, - soubor podrobných příprav na vyučovací hodiny a záznamy z hospitací, - ukázky aktivizačních pomůcek a cvičení využitých studentem v průběhu praxe, - další výstupy z úkolů zadaných metodiky katedry.
Doporučená literatura
  • Musilová, M. (2007). Metodika praxe.. Olomouc : UP.
  • Podlahová, L. (2004). První kroky učitele. Praha: Triton.
  • PODLAHOVÁ, L. (2002). Ze studenta učitelem.. Olomouc.
  • Polák, M. Učitel českého jazyka a současná základní škola. Olomouc 2002.
  • Šimoník, O. (2005). Pedagogická praxe. Brno: MSD.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA25-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní