Vyučující
|
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Musilová Marcela, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Polák Milan, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Student postupuje podle písemných metodických pokynů. 1.Poznání školy a práce učitele, osobnosti žáka. 2.Seznámení se se základní dokumentací na základní škole, metodickou literaturou a učebnicemi, podle nichž se vyučuje předmět český jazyk na dané škole. 3. Vedení vyučování, práce učitele českého jazyka na základní škole. 4. Sebereflexe vlastní práce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 12 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 6 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem je poznání školy a práce učitele, poznání osobnosti žáka a získání jistoty při interakci se žáky i s učitelským sborem cvičné školy (minimálně 12 výstupů a 5 náslechů za český jazyk). Student během praxe vytváří vlastní portfolio.
Student pozná reálné prostředí školní praxe. Dokáže prakticky využívat poznatky z obecně zaměřených disciplín (obcná didaktika) a oborové didaktiky českého jazyka. Seznámí se s provozem školy a s náplní práce učitele českého jazyka. Získá schopnost plánovat a realizovat vyučování s ohledem na jeho cíle a specifika žáků. Aplikuje různorodé metody, formy práce a cvičení v konkrétních hodinách jazykového vyučování. Je schopen sebereflexe vlastní činnosti.
|
Předpoklady
|
Předpokladem jsou znalosti z obecné didaktiky, pedagogiky a psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Hospitace
1. Absolvování praxe v rozsahu tří týdnů a výuky v rozsahu minimálně 12 hodin, 5 hodin náslechů. 2. Student vypracovává a posléze odevzdává portfolio, jehož součástí jsou (minimálně): - přehled odučených hodin a hodnocení studenta uvádějícím učitele, - soubor podrobných příprav na vyučovací hodiny a záznamy z hospitací, - ukázky aktivizačních pomůcek a cvičení využitých studentem v průběhu praxe, - další výstupy z úkolů zadaných metodiky katedry.
|
Doporučená literatura
|
-
Musilová, M. (2007). Metodika praxe.. Olomouc : UP.
-
Podlahová, L. (2004). První kroky učitele. Praha: Triton.
-
PODLAHOVÁ, L. (2002). Ze studenta učitelem.. Olomouc.
-
Polák, M. Učitel českého jazyka a současná základní škola. Olomouc 2002.
-
Šimoník, O. (2005). Pedagogická praxe. Brno: MSD.
|