Předmět: Literární praktikum

« Zpět
Název předmětu Literární praktikum
Kód předmětu KČJ/MLPQ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
RVP pro předškolní vzdělávání, klíčové kompetence a vzdělávací oblasti. Očekávané výstupy a jejich dosahování prostřednictvím práce s literárními texty. Čtenářská propedeutika, žánrová skladba předčtenářského a raně čtenářského období.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem studia je seznámit studenty s možnostmi využití literárních ukázek ke hře, která rozvíjí tělesny pohyb a klíčové kompetence dětí předškolního věku, tj. kompetence k učení, kompetence k řešení problémů, kompetence komunikativní, kompetence sociální a personální a kompetence činnostní a občanské.
Student bude po absolvování disciplíny schopen vybrat adekvátní metody interpretace literárního textu, zdůvodnit jejich volbu a pracovat s ukázkami tak, aby byly rozvíjeny klíčové kompetence dětí předškolního věku, tj. kompetence k učení, kompetence k řešení problémů, kompetence komunikativní, kompetence sociální a personální a kompetence činnostní a občanské.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Splnění podmínek stanovených vyučujícím na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • Čeňková, J., Sieglová, N., & Dejmalová, K. (2006). Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál.
  • Hník, O. (2007). Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy: inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Jinočany: H&H.
  • Ječná, K. (1997). Nuda při češtině? Ani nápad!: zásobník 307 her a nápadů pro výuku českého jazyka. Praha: Agentura Strom.
  • Opravilová, E., & Gebhartová, V. (2011). Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Praha: Portál.
  • Petr, F. (1929). Olejomalba a enkaustika. Praha: Peometheus.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní