Předmět: Literatura pro děti

« Zpět
Název předmětu Literatura pro děti
Kód předmětu KČJ/MLDQ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Podstata, funkce a obsahová struktura literatury pro děti. 2 Specifické rysy literatury pro děti, její místo v literatuře celonárodní. 3. Charakteristika nejfrekventovanějších žánrů dětské literatury, jejich vývoj a současný stav (lidová a umělá poezie, lidová a autorská pohádka, příběh s dětským hrdinou, umělecko-naučná a populárně naučná literatura). 4. Problematika literárního kýče v dětské literatuře. 5. Prohlubování dovednosti interpretace uměleckého textu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Podstata, funkce a obsahová struktura literatury pro děti. Specifické rysy literatury pro děti, její místo v literatuře celonárodní. Charakteristika nejfrekventovanějších žánrů dětské literatury, jejich vývoj a současný stav (lidová a umělá poezie, lidová a autorská pohádka, příběh s dětským hrdinou, umělecko-naučná a populárně naučná literatura). Problematika literárního kýče v dětské literatuře. Prohlubování dovednosti interpretace uměleckého textu.
Osvojit si přehled základních literárních druhů a žánrů. Objasnit specifika literatury pro děti a mládež. Specifikovat vývojové tendence jednotlivých žánrů literatury pro děti a mládež s přihlédnutím ke klíčovým autorům. Interpetovat vybrané literární dílo.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Aktivní účast ve výuce (80%) a průběžné plnění zadaných úkolů a seminárních prací.
Doporučená literatura
  • DOROVSKÝ, I., ŘEŘICHOVÁ, V. aj. (2007). Slovník autorů literatury pro děti a mládež I. Zahraniční spisovatelé.. Praha: Libri.
  • Řeřichová, V. a kol. (2007). Autoři světové literatury pro děti a mládež (CD-Rom). . Olomouc: Nakladatelství Olomouc .
  • ŘEŘICHOVÁ, V. (1999). Výchova čtenáře v české počáteční škole (1774 - 1948).. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Šubrtová, M., & Chocholatý, M. (2012). Slovník autorů literatury pro děti a mládež. Praha: Libri.
  • ŠUBRTOVÁ, M. (2007). Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. . Brno.
  • TOMAN, J. (1992). Vybrané kapitoly z dětské literatury.. České Budějovice: PdF JU.
  • URBANOVÁ, S. a kol. (2004). Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století.. Olomouc: Votobia.
  • URBANOVÁ, S. (1999). Metamorfózy dětské literatury.. Olomouc: Votobia.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní