| Název předmětu | Mediální komunikace v teorii a praxi |
|---|---|
| Kód předmětu | KČJ/MKT@ |
| Organizační forma výuky | Přednáška |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | 4 |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Předmět Mediální komunikace v teorii a praxi vychází ze základních požadavků Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání v rámci průřezového tématu Mediální výchova. Předmět se zaměřuje jak na složku percepční (přijímání informací - např. z masmédií, internetových médií, sociálních médií), tak i na složku produkční (tvorba vlastního mediálního obsahu). Předmět se zaměřuje na rozvoj mediální gramotnosti a kritického myšlení budoucích pedagogů. Témata: Základy mediální výchovy v globalizovaném světě. Komerční a veřejnoprávní masmédia. Úloha veřejnoprávních médií v demokratické společnosti. Regulace. Mediální prototypy a stereotypy (např. v reklamě) - dle rasy, pohlaví, národnosti apod. Zpravodajství. Skutečná a alternativní pravda. Hoaxy a další druhy nepravdivých zpráv. Dezinformace a propaganda (fake news) v 21. století. Metody zaměřené na rozvoj mediální gramotnosti.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Student bude umět: - Vysvětlit úlohu veřejnoprávních médií v demokratické společnosti. - Rozpoznat a ověřit pravdivost zpráv v online prostředí (dle možností). - Uvést příklady seriózních a tzv. alternativních médií (s ohledem na pravdivost informací). - Navrhnout vhodné úkoly/cvičení vedoucí k posílení mediální gramotnosti žáků. - Rozpoznat mediální stereotyp a prototyp. - Rozpoznat techniky mediální manipulace.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
|
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |