Předmět: Mateřský jazyk 2

« Zpět
Název předmětu Mateřský jazyk 2
Kód předmětu KČJ/MJ2@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kopecký Kamil, prof. Mgr. Ph.D.
  • Polák Milan, Mgr. Ph.D.
  • Zouharová Marie, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: Syntax jako vědní disciplína. Věta a výpověď. Syntagma. Syntaktické vztahy. Základy valenční syntaxe (valence slovesa, základová větná struktura, gramatický větný vzorec). Predikát, typy predikátu, vedlejší věta přísudková. Subjekt, bezsubjektové struktury, vedlejší věta subjektová. Objekt, vedlejší věta objektová. Adverbiale, základní klasifikace, vedlejší věta adverbiální. Atribut kongruentní a nekongruentní, vedlejší věta atributivní. Atribut verbální, vedlejší věta doplňková. Souvětí parataktické a hypotaktické. Výstavba textu. Základy stylistiky (slohotvorní činitelé, soustava funkčních stylů, stylistické využití prostředků jednotlivých jazykových plánů).

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat syntagma a objasnit, které výrazy do syntagmat vstupují, - objasnit základní vztahy mezi větnými členy a identifikovat je při analýze věty jednoduché, - vymezit valenční pojetí syntaxe, své vědomosti aplikovat při vytváření gramatických větných vzorců, - rozpoznat a správně pojmenovat jednotlivé větné členy, vyjmenovat a charakterizovat jejich typy, na příkladech demonstrovat rozdíly mezi nimi, - objasnit základní typy souvětí v češtině, - provést komplexní syntaktickou analýzu věty jednoduché a souvětí včetně hierarchického grafického záznamu, - použít prostředky jednotlivých jazykových plánů s ohledem na jejich stylovou platnost.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • ČECHOVÁ, Marie et al. (2000). Čeština - řeč a jazyk. 2. vyd.. Praha: ISV nakladatelství.
  • ČECHOVÁ, Marie. (2010). Komplexní jazykové rozbory. 2. vyd.. Praha: SPN.
  • Hubáček, J. aj. (2010). Čeština pro učitele.. Český Těšín: Vade mecum bohemiae.
  • Karlík, P., Nekula, M., Rusínová, Z., & Grepl, M. (2012). Příruční mluvnice češtiny. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny.
  • kolektiv autorů. (2005). Pravidla českého pravopisu. Praha.
  • Kolektiv autorů ÚJČ AV ČR. (2005). Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Praha: Academia.
  • KROBOTOVÁ, Milena a JODASOVÁ, Helena. (2002). Základy českého pravopisu a pravopisná cvičení.. Olomouc: UP v Olomouci.
  • ŠAUR, V. (2004). Pravidla českého pravopisu s výkladem mluvnice. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní