| Název předmětu | Mateřský jazyk 2 |
|---|---|
| Kód předmětu | KČJ/MJ2@ |
| Organizační forma výuky | Seminář |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | 1 |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Témata: Syntax jako vědní disciplína. Věta a výpověď. Syntagma. Syntaktické vztahy. Základy valenční syntaxe (valence slovesa, základová větná struktura, gramatický větný vzorec). Predikát, typy predikátu, vedlejší věta přísudková. Subjekt, bezsubjektové struktury, vedlejší věta subjektová. Objekt, vedlejší věta objektová. Adverbiale, základní klasifikace, vedlejší věta adverbiální. Atribut kongruentní a nekongruentní, vedlejší věta atributivní. Atribut verbální, vedlejší věta doplňková. Souvětí parataktické a hypotaktické. Výstavba textu. Základy stylistiky (slohotvorní činitelé, soustava funkčních stylů, stylistické využití prostředků jednotlivých jazykových plánů).
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat syntagma a objasnit, které výrazy do syntagmat vstupují, - objasnit základní vztahy mezi větnými členy a identifikovat je při analýze věty jednoduché, - vymezit valenční pojetí syntaxe, své vědomosti aplikovat při vytváření gramatických větných vzorců, - rozpoznat a správně pojmenovat jednotlivé větné členy, vyjmenovat a charakterizovat jejich typy, na příkladech demonstrovat rozdíly mezi nimi, - objasnit základní typy souvětí v češtině, - provést komplexní syntaktickou analýzu věty jednoduché a souvětí včetně hierarchického grafického záznamu, - použít prostředky jednotlivých jazykových plánů s ohledem na jejich stylovou platnost.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
|
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |