Název předmětu | Lexikologie |
---|---|
Kód předmětu | KČJ/LLX@ |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 1 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Témata: Lexikologie jako věda o slovní zásobě. Lexikální sémantika. Vztah k dalším vědním oborům, zvláště k filozofii a psychologii. Slovo jako centrální jednotka jazyka a pojem lexikální jednotky. Formy lexikálních jednotek. Nocionální a pragmatická složka slovního významu. Rozvrstvení slovní zásoby. Významové vztahy mezi lexikálními jednotkami. Lexikální paradigmatika a syntagmatika. Nepřímá nominace, vztahy na základě podobnosti a soumeznosti. Hra se slovy, příznaky jazykové expresivity a komiky. Frazeologické a idiomatické útvary. Dynamika slovní zásoby. Lexikografický výklad slova.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Výstupy z učení |
Disciplína seznamuje studenty se základními aspekty lexikální jazykové roviny češtiny. Cílem přednášek je zpřehlednit základní terminologii a aspekty oboru a aplikovat je prakticky do práce logopeda v oblasti lexikálně-sémantické roviny u narušené komunikační schopnosti. Objasněny budou rovněž základní principy lexikografické práce a vztah lexikologie, sémantiky, filozofie a psychologie. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: Definovat základní pojmy z oblasti lexikologie a objasnit její postavení mezi ostatními jazykovými rovinami. Objasnit rozdíl mezi lexikologií a sémantikou a vztah lexikologie k filozofii a psychologii. Charakterizovat lexikální soustavu češtiny, slovní zásobu, základní tendence její dynamiky a způsoby jejího obohacování. Vymezit lexikální jednotky a významové vztahy mezi nimi. Vymezit jazykovou expresivitu. Charakterizovat frazeologické a idiomatické útvary. Vymezit základní lexikografické postupy. Aplikovat poznatky při analýze lexikálně-sémantické roviny u pacientů s narušenou komunikační schopností.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Písemný test
ISP: seminární práce na 3 zadaná témata vyučujícím, absolvování závěrečného písemného testu. Je potřeba předem kontaktovat vyučující na e-mail. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |