Předmět: Literární praktikum

« Zpět
Název předmětu Literární praktikum
Kód předmětu KČJ/LIT@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Mašát Milan, Mgr. Ph.D.,MBA,Ed.D.
Obsah předmětu
Hlavní témata předmětu: Podstata, funkce a obsahová struktura literatury pro děti. Specifické rysy literatury pro děti, její místo v literatuře celonárodní. Rozvíjení čtenářské pregramotnosti dětí. Etapy rozvoje čtenářské gramotnosti. Čtenářské strategie pro děti v předškolním věku. Etapizace dětského čtenářství. Knihovnické a lokální projekty. Současní ilustrátoři knih pro děti. Prohlubování dovednosti interpretace uměleckého textu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Cíl předmětu: Student si osvojí poznatky z oblasti didaktické interpretace ukázek z literatury pro děti, prakticky si vyzkouší různé metody práce s uměleckým i neuměleckým textem, koncipuje projekt vycházející ze současné intencionální literatury pro děti předškolního věku.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Písemný test, Závěrečný projekt

Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni: - pochopit podstatu, funkce a obsahovou strukturu pro děti předškolního věku, - posoudit a zhodnotit současný stav a vývoj dětské literatury, - vybrat adekvátní metody interpretace literárního textu, zdůvodnit jejich volbu a pracovat s ukázkami tak, aby byly rozvíjeny klíčové kompetence dětí předškolního věku, - demonstrovat možnosti využití literárních ukázek v praktických činnostech, - objasnit vývojové etapy čtenářství se zaměřením na emergentní gramotnost, - aplikovat v edukačních aktivitách v rámci mateřské školy metody a metody rozvíjející čtenářskou gramotnost, - prokázat schopnost výběru vhodného textu k didaktické interpretaci, - navrhnout postup didaktické interpretace uměleckého textu, - zdůvodnit přínos umělecké literatury pro osobnostní rozvoj dětí, - plánovat a realizovat kompletní přípravu na edukační aktivitu s dětmi předškolního věku. Požadavky na studenty s ISP: Student odevzdá seminární práci: Délka seminární práce je stanovena na 4 normostrany (písmo Times New Roman, velikost 12, řádkování 1,5, zarovnání do bloku) + titulní strana (jméno, příjmení, studijní obor, ročník studia). Seminární práce bude o jednom z těchto děl (dle výběru studenta): Usínací knížka (Král) Rýmovačky opičí (Míková) Hudebníček (Nikl) Zpívání za školou (Žáček) Deset malých slanečků (Elbruch) Dej mi pastelku, nakreslím pejska (Vodňanský) O Ježíškovi (Laňka) Mýty a legendy pro unavené rodiče a jejich děti (Green) Malým neposluchám (Michalkov) Ezopovy bajky (Šrut) Obrázkové Staré pověsti české (Žárský) Národní pohádky pro malé děti (Drijverová) Když ještě chodil Pán Ježíš s Petrem po světě (Vondrovic) Krása nesmírná (Karnauchová) O Mamě Romě a romském pánbíčkovi (Doskočilová) Krakonošovo bejlí (Kubátová) Švédské pohádky (kolektiv autorů) Vilda a pidipískové (Dahl) František z kaštanu, Anežka ze slunečnic (Malý) Jura a lama (Pilátová) Kouzelná třída (Pospíšilová) O díře z trychtýře (Stančík) Sloneček Malej ve světě širém (Binar) Funkční gramotnost Možnosti rozvíjení postojové oblasti (vztahu ke čtení) rozvoj komunikativních kompetencí Didaktické zásady v MŠ Čtenářská (pre)gramotnost v RVP PV Čtenářské strategie před čtením Čtenářské strategie během čtení Čtenářské strategir po čtení Motivace ke čtenářství Tvorba literárního vědomí dítěte Celé Česko čte dětem Týden čtení dětem Čtení pomáhá Babička a dědeček do školky Moje první kniha Noc s Andersenem Den pro dětskou knihu Kde končí svět Projekt Už jsem čtenář - Knížka pro prvňáčka S knížkou do života Děti, čtěte Cena Hanse Christiana Andersena Cena za literaturu pro děti a mládež "Suk - čteme všichni" Cena Astrid Lindgren Zlatá stuha Literární cena Knižního klubu Dále je nutné prezenčně vykonat kolokviální test.
Doporučená literatura
  • Beránková, E. (2002). Tvořivá hra jako literární cesta k pochopení literárního díla. Plzeň.
  • GEBHARTOVÁ, V. (2011). Jak a co číst dětem v MŠ. Praha.
  • Hník, O. (2007). Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany.
  • Homolová, K. (2009). Čtenářská propedeutika. Ostrava.
  • Ječná, K. (1997). Nuda při češtině? Ani nápad!: zásobník 307 her a nápadů pro výuku českého jazyka. Praha.
  • KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (2010). Předškolní a primární pedagogika = Predškolská a elementárna pedagogika. Praha.
  • OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V. (2011). Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Praha.
  • Toman, J. (1999). Dětské čtenářství a literární výchova. Brno.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní