Předmět: Literární praktikum

« Zpět
Název předmětu Literární praktikum
Kód předmětu KČJ/LIP@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Řeřichová Vlasta, doc. PhDr. CSc.
  • Mašát Milan, Mgr. Ph.D.,MBA,Ed.D.
Obsah předmětu
Podstata, funkce a obsahová struktura literatury pro děti. Specifické rysy literatury pro děti, její místo v literatuře celonárodní. Charakteristika vybraných žánrů dětské literatury, jejich vývoj a současný stav (lidová a umělá poezie, lidová a autorská pohádka, báje, mýtus, bajka a legenda). Problematika literárního kýče v dětské literatuře. Rozvíjení čtenářské pregramotnosti dětí. Etapy rozvoje čtenářské gramotnosti. Čtenářské strategie pro děti v předškolním věku. Etapizace dětského čtenářství. Knihovnické a lokální projekty. Ocenění udělovaná tvůrcům literatury pro děti. Současní ilustrátoři knih pro děti. Prohlubování dovednosti interpretace uměleckého textu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - pochopit podstatu, funkce a obsahovou strukturu pro děti předškolního věku, - posoudit a zhodnotit současný stav a vývoj dětské literatury, - vybrat adekvátní metody interpretace literárního textu, zdůvodnit jejich volbu a pracovat s ukázkami tak, aby byly rozvíjeny klíčové kompetence dětí předškolního věku, - demonstrovat možnosti využití literárních ukázek v praktických činnostech, - objasnit vývojové etapy čtenářství se zaměřením na emergentní gramotnost, - aplikovat v edukačních aktivitách v rámci mateřské školy metody a metody rozvíjející čtenářskou gramotnost, - prokázat schopnost výběru vhodného textu k didaktické interpretaci, - navrhnout postup didaktické interpretace uměleckého textu, - zdůvodnit přínos umělecké literatury pro osobnostní rozvoj dětí, - plánovat a realizovat kompletní přípravu na edukační aktivitu s dětmi předškolního věku.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Písemný test, Závěrečný projekt

Požadavky na studenty s ISP: - Odevzdání (ve vytištěné formě) dvoustránkového pracovního listu vycházejícího z literárního textu a určeného k rozvoji čtenářské pregramotnosti v mateřské škole. Deadline pro odevzdání: 11. 12. 2024 - Odevzdání čtyřstránkové eseje o možnosti rozvíjení čtenářské pragramotnosti prostřednictvím literatury v mateřské škole. Deadline pro odevzdání: 11. 12. 2024 8.00 prostřednictvím STAGu - link "semestrální práce", téma práce je Vaše jméno.
Doporučená literatura
  • BERÁNKOVÁ, E. (2002). Tvořivá hra jako literární cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus.
  • GEBHARTOVÁ, V. (2011). Jak a co číst dětem v MŠ. Praha: Portál.
  • HNÍK, O. (2007). Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: HaH.
  • HOMOLOVÁ, K. (2009). Čtenářská propedeutika. Ostrava: Ostravská univerzita.
  • JEČNÁ, K. (1997). Nuda při češtině? Ani nápad!: zásobník 307 her a nápadů pro výuku českého jazyka.. Praha: Strom.
  • KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (2010). Předškolní a primární pedagogika = Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál.
  • OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V. (2011). Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Praha: Portál.
  • TOMAN, J. (1999). Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: CERM.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní