Předmět: Literatura netradičně

« Zpět
Název předmětu Literatura netradičně
Kód předmětu KČJ/LINET
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 5
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Prohlubování základních dovedností při didaktické interpretaci uměleckého textu. 2. Metody rozvíjející u žáků čtenářskou gramotnost a kritické myšlení. 3. Metody rozvíjející u žáků jejich kreativitu. 4. Tvořivá interpretace prozaického díla. 5. Tvořivá interpretace básnického díla. 6. Rozvoj tvůrčího psaní.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Aplikace didaktických postupů v LV - uplatnění tvořivého myšlení a vlastní invence. Dovednosti a zkušenosti získané v této disciplíně by měly účinně pomáhat v literární výchově.
Prohloubit si základní dovednosti při didaktické interpretaci uměleckého textu. Osvojit si vyučovací metody rozvíjející u žáků čtenářskou gramotnost a kritické myšlení. Osvojit si vyučovací metody rozvíjející u žáků jejich kreativitu. Aplikovat vhodné vyučovací metody ve výuce. Tvořivě interpretovat prozaický i básnický text.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor portfolia studenta, Seminární práce

Aktivní účast ve výuce (80%) a průběžné plnění zadaných úkolů a seminárních prací.
Doporučená literatura
  • (2007). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.. Praha: VÚP.
  • Beránková, E. (2002). Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Nakladatelství Jiří Fraus.
  • GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků.. Olomouc: Nakladatelství Hanex.
  • HNÍK, O. (2007). Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy.. Jinočany: HaH.
  • JEČNÁ, K. (1997). Nuda při češtině? Ani nápad!. Praha: Strom.
  • Košťálová, H. a kol. (2010). Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha.
  • KRET, E. (1996). Učíme se jinak.. Praha : Portál.
  • MACHKOVÁ, E. (2005). Metodika dramatické výchovy : zásobník dramatických her a improvizací. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku.
  • SILBERMAN. M. (1997). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování.. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní