Předmět: Literatura pro děti a mládež

« Zpět
Název předmětu Literatura pro děti a mládež
Kód předmětu KČJ/LIDM
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 4
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Řeřichová Vlasta, doc. PhDr. CSc.
  • Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Literatura pro děti a mládež a její místo v celonárodní literatuře; Lidová pohádka, její včleňování do umělecké literatury, folkloristické teorie pohádky. Sběratelé a převypravovatelé; Autorská pohádka, typologie. Vývoj české autorské pohádky od konce 19. století do současnosti;Světová autorská pohádka a fantasy, nejvýznamnější představitelé; Česká a světová poezie pro děti od konce 19. století do současnosti; Příběhová próza s dětským hrdinou, vývojové tendence, nejvýznamnější představitelé; Próza s dívčí hrdinkou;Trivialita a brak v kontextu prózy s dívčí hrdinkou; Dobrodružná literatura pro děti a mládež;Nejvýznamnější autoři české a světové literatury s přihlédnutím k základním tematickým variantám žánru;Historická a životopisná tematika v české literatuře pro děti a mládež.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je představit literaturu pro děti a mládež jako svébytnou a plnohodnotnou součást národní literatury, která je určena specifickému okruhu čtenářů, a přispět k vytvoření předpokladů pro vlastní kvalifikovanou interpretaci klasických i současných textů pro děti.
Student získá po absolvování disciplíny přehled o literatuře pro děti a mládež jako svébytné součásti národní literatury, která je určena dětským čtenářům. Bude mít základní znalosti o vývoji a současné podobě české a světové literatury pro děti a mládež, bude schopen analyzovat a interpretovat literární díla určená dětem a bude schopen rozlišovat literaturu umělecky hodnotnou od literatury konzumní.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Splnění podmínek stanovených vyučujícím na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • Čeňková, J., Sieglová, N., & Dejmalová, K. (2006). Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál.
  • Dorovský, I., Řeřichová, V., & Alchazidu, A. (2007). Slovník autorů literatury pro děti a mládež. Praha: Nakladatelství Libri.
  • DOROVSKÝ, I., ŘEŘICHOVÁ, V. aj. (2007). Slovník autorů literatury pro děti a mládež 1. Zahraniční spisovatelé.. Praha: Libri.
  • Hutařová, I., Hanzová, M., & Kestner, K. (2003). Současní čeští spisovatelé knih pro děti a mládež. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
  • Chaloupka, O., & Voráček, J. (1984). Kontury české literatury pro děti a mládež: (od začátků 19. století po současnost). Praha: Albatros.
  • Janoušek, P., & Brožová, V. (2007). Dějiny české literatury 1945-1989. Praha: Academia.
  • Janoušek, P., & Čornej, P. (2008). Dějiny české literatury 1945-1989. Praha: Academia.
  • Janoušek, P., & Čornej, P. (2008). Dějiny české literatury 1945-1989. Praha: Academia.
  • Janoušek, P., & Pekárek, H. (2007). Dějiny české literatury 1945-1989. Praha: Academia.
  • MANDYS, P. aj. (2013). 2 x 101 knih pro děti a mládež: nejlepší a nejvlivnější knihy. Praha: Albatros.
  • Mandys, P. (2013). 2 x 101 knih pro děti a mládež: nejlepší a nejvlivnější knihy pro děti a mládež. Praha: Albatros.
  • Mirvaldová, H., Chaloupka, O., Nezkusil, V., Stejskal, V., Voráček, J., & Chaloupka, O. (1985). Čeští spisovatelé literatury pro děti a mládež. Praha: Albatros.
  • Mocná, D., & Peterka, J. (2004). Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka.
  • Polák, J. (1987). Přehledné dějiny české literatury pro děti a mládež a četby mládeže: (od počátků obrození a předchůdců do vzniku socialistické literatury). Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  • Propp, V. J., Pittermannová, M., Šmahelová, H., & Červenka, M. (1999). Morfologie pohádky a jiné studie. Jinočany: H&H.
  • Řeřichová, V., Sladová, J., Váňová, K., & Homolová, K. (2008). Literatura pro děti a mládež anglicky mluvících zemí. Olomouc: Hanex.
  • Řeřichová, V. (1999). Výchova čtenáře v české počáteční škole (1774-1948). Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
  • Sliacky, O. (2005). Slovník slovenských spisovatelov pre deti a mládež. Bratislava: Literárne informačné centrum.
  • Studenovský, T., & Bláha, J. (2000). Slovník českých autorů knih pro chlapce (a nejen pro ně). Praha: Ostrov.
  • Šubrtová, M., & Chocholatý, M. (2012). Slovník autorů literatury pro děti a mládež. Praha: Libri.
  • ŠUBRTOVÁ, M. aj. (2012). Slovník autorů literatury pro děti a mládež 2. Čeští spisovatelé.. Praha: Libri.
  • Šubrtová, M. (2011). Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010. Brno: Masarykova univerzita.
  • Toman, J. (1992). Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. České Budějovice: Univerzita Jihočeská.
  • Urbanová, S. (2003). Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia.
  • Urbanová, S. (2004). Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století: (reflexe české tvorby a recepce). Olomouc: Votobia.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní