Předmět: Literatura pro děti

« Zpět
Název předmětu Literatura pro děti
Kód předmětu KČJ/LID@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Mašát Milan, Mgr. Ph.D.,MBA,Ed.D.
  • Řeřichová Vlasta, doc. PhDr. CSc.
  • Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Literatura pro děti a mládež a její místo v celonárodní literatuře. Lidová pohádka, její včleňování do umělecké literatury, folkloristické teorie pohádky. Čeští a světoví sběratelé a upravovatelé pohádek a pověstí. Autorská pohádka, typologie. Vývoj české a světové autorské pohádky od 19. století do současnosti, nejvýznamnější představitelé a díla. Česká poezie pro děti od konce 19. století do současnosti. Autoři světové poezie pro děti. Próza s dětským hrdinou, vývojové tendence, nejvýznamnější představitelé v české a světové literatuře. Časopisy pro děti předškolního věku. Biblioterapie. Obrázkové knihy pro děti předškolního věku, uměleckonaučná literatura pro předškolní děti. Trivialita v literatuře pro děti. Ceny udělované za dětskou literaturu.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vysvětlit specifika literatury pro děti předškolního věku, - objasnit úlohu literatury pro děti z hlediska rozvoje čtenářské gramotnosti, - vyjmenovat a charakterizovat žánry literatury určené dětem předškolního věku, - ocenit tvorbu nejvýznamnějších představitelů české a světové literatury pro děti, - analyzovat a interpretovat umělecký text v kontextu tvorby daného autora a doby jeho vzniku, - zformulovat a prezentovat vlastní interpretaci vybraného titulu literatury pro děti, - orientovat se v současné knižní a časopisecké produkci určené dětem předškolního věku, - posoudit kvalitu literární tvorby určené dětem.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Požadavky na studenty s ISP: Student odevzdá seminární práci: Délka seminární práce je stanovena na 4 normostrany (písmo Times New Roman, velikost 12, řádkování 1,5, zarovnání do bloku) + titulní strana (jméno, příjmení, studijní obor, ročník studia). Práce bude obsahovat: a) údaje o knize (vydavatelství, ilustrátor, získané ceny apod.) b) krátké shrnutí děje s důrazem na hlavní myšlenku díla a její intepretaci c) kompoziční prvky díla (jazyk apod.) d) odpověď na otázku, v čem podle Vás spočívá originálnost dané knihy e) možnost integrace vybrané publikace do výchovně-vzdělávacího procesu v mateřské škole f) shrnutí. Seminární práce bude o jednom z těchto děl (dle výběru studenta): Kdesi pod nebesy (Malý) Houpy hou a hop a bác! (Böhm) Není oko jako oko (Březinová) Rýmovačky opičí (Míková) Švédské pohádky (kolektiv autorů) Himalájské pohádky (kolektiv autorů) Národní pohádky pro malé děti (Drijverová) Když ještě chodil Pán Ježíš s Petrem po světě (Vondrovic) Nitka a zatoulaný knoflíček (Horváthová) Kabát a kabelka (Míková) Táta a princezna Rozárka (Jirků) Vilda a pidipískové (Dahl) Bajky, skorobajky a vzdorobajky (Žáček) Tři zlaté klíče (Sís) Atlas mýtů (Moraes) Černošské báje a pohádky (Pařízek) Pan Nikdo a bílá tma (Kaprálová) Dědeček v růžových kalhotách (Hášová Truhelková) Řvi potichu, brácho (Březinová) Nejhorší den v životě třeťáka Filipa (Braunová) Tajemství Humly Hanssonové (Sigunsdotterová) Klárka a 11 babiček (Černá) Heidi, děvčátko z hor (Spyriová/Říha) Počkej na mě, Radko! (Lanczová) Fánek hvězdoplavec (Šrámková) Olinka a kouzelná truhla (Šlik) Dárce (Lowry) Sirotčinec slečny Peregrinové (Riggs) Já, chobotnice (Rutová) Kniha vnímání (Lučanská) Rufus zálesák (Dolenský) Volte zvířata! (Desgualdo, Markun, Ribeiro, Rodrigues) Hrnečku, vař! (Čupová) Orbis Pictus (Komenský/Petrák) S Komenským do komiksu (Smolíková) R.U.R (Čapek/Čupová) Sibiřské haiku (Vile) Nad večerní černí (Štěpánek) O chlapci, který se nestal číslem (Klíma) Francesco Tirelli a jeho zmrzlinářství (Meir) Dále je nutné prezenčně vykonat zkoušku.
Doporučená literatura
  • BETTELHEIM, Bruno. (2017). Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Portál.
  • ČEŇKOVÁ, Jana et al. (2006). Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál.
  • DOROVSKÝ, Ivan, ed. et al. (2007). Slovník autorů literatury pro děti a mládež. I., Zahraniční spisovatelé. Praha: Libri.
  • HUTAŘOVÁ, Ivana. (2004). Současní čeští ilustrátoři knih pro děti a mládež. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
  • MOCNÁ, Dagmar et al. (2004). Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka.
  • PROPP, Vladimir Jakovlevič a ŠMAHELOVÁ, Hana, ed. (2008). Morfologie pohádky a jiné studie. Jinočany: H & H.
  • ŘEŘICHOVÁ, Vlasta a SLADOVÁ, Jana. (2017). Vybrané kapitoly z literatury pro děti mladšího školního věku. Olomouc: Nakladatelství Hanex.
  • ŘEŘICHOVÁ, Vlasta et al. (2008). Literatura pro děti a mládež anglicky mluvících zemí. Olomouc: Hanex.
  • ŠUBRTOVÁ, Milena et al. (2012). Slovník autorů literatury pro děti a mládež. II., Čeští spisovatelé.. Praha: Libri.
  • TOMAN, Jaroslav. (1992). Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. České Budějovice: Pedagogická fakulta JU.
  • URBANOVÁ, Svatava a ROSOVÁ, Milena. (2005). Žánry, osobnosti, díla: (historický vývoj žánrů české literatury pro mládež - antologie). Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní