Předmět: Literatura pro děti a mládež 1

« Zpět
Název předmětu Literatura pro děti a mládež 1
Kód předmětu KČJ/LDM1B
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Řeřichová Vlasta, doc. PhDr. CSc.
Obsah předmětu
Vymezení základních pojmů, specifické rysy literatury pro děti a mládež z hlediska autorského i čtenářského. Lidová slovesnost jako součást četby dětí a mládeže. Pověsti, báje a legendy v dětské literatuře. Lidová a autorská pohádka, nejvýznamnější čeští a světoví sběratelé a autoři. Česká a světová poezie pro děti a mládež.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je v souladu s budoucím profesním zaměřením absolventů představit literaturu pro děti a mládež jako svébytnou a plnohodnotnou součást národní literatury, která je určena specifickému okruhu čtenářů. Neméně důležitým cílem je přispět k vytvoření předpokladů pro vlastní kvalifikovanou interpretaci klasických i současných textů pro děti a mládež.
Student získá po absolvování disciplíny přehled o literatuře pro děti a mládež jako svébytné součásti národní literatury, která je určena dětským čtenářům. Bude mít základní znalosti o vývoji a současné podobě české a světové literatury pro děti a mládež, bude schopen analyzovat a interpretovat literární díla určená dětem a bude schopen rozlišovat literaturu umělecky hodnotnou od literatury konzumní.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Splnění podmínek stanovených vyučujícím na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • Internet.
  • Ladění.
  • (1993). Literatura pro děti a mládež v samizdatu a exilu.. Brno: Masarykova univerzita.
  • BETTELHEIM, B. (2000). Za tajemstvím pohádek.. Praha: Lidové noviny.
  • CARPENTER, H. and PRICHARD, M. (1991). The Oxford Companion to Children´s Literature.. Oxford, New York: Oxford University Press.
  • ČEŇKOVÁ, J. aj. (2006). Vývoj literatury pro mládež a její žánrové struktury.. Praha.
  • DODERER, K. (1984). Herausgegeben von Lexikon der Kinder- und Jugendliteratur. 4 sv.. Weinhein: Beltz.
  • DOROVSKÝ, I., ŘEŘICHOVÁ, V. aj. (2007). Slovník autorů literatury pro děti a mládež I. Zahraniční spisovatelé.. Praha.
  • DOROVSKÝ, I., ŘEŘICHOVÁ, V. aj. (2007). Slovník autorů literatury pro děti a mládež 1. Zahraniční spisovatelé.. Praha: Libri.
  • HUNT, P. (1996). International Companion Encyclopedia of Children´s Literature.. London, New York: Routledge.
  • CHALOUPKA, O. a VORÁĆEK, J. (1984). Kontury české literatury pro děti a mládež.. Praha: Albatros.
  • CHALOUPKA, O. aj. (1985). Čeští spisovatelé literatury pro děti a mládež.. Praha: Albatros.
  • MANDYS, P. aj. (2013). 2 x 101 knih pro děti a mládež: nejlepší a nejvlivnější knihy. Praha: Albatros.
  • POLÁK, J. (1987). Přehledné dějiny české literatury pro děti a mládež a četby mládeže.. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  • PROPP, V. J. (1999). Morfologie pohádky a jiné studie.. Jinočany: H&H.
  • ŘEŘICHOVÁ, V., SLADOVÁ J. aj. (2008). Literatura pro děti a mládež anglicky mluvících zemí.. Olomouc.
  • ŘEŘICHOVÁ, V. (1999). Výchova čtenáře v české počáteční škole (1774 - 1948).. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • SIROVÁTKA, O. (1998). Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře. . Brno.
  • ŠMAHELOVÁ, H. (1999). Počátky kritického myšlení o dětské literatuře. 2 sv.. Praha: Univerzita Karlova.
  • ŠUBRTOVÁ, M. aj. (2011). Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010.. Brno.
  • ŠUBRTOVÁ, M. aj. (2012). Slovník autorů literatury pro děti a mládež 2. Čeští spisovatelé.. Praha: Libri.
  • ŠUBRTOVÁ, M. aj. (2012). Slovník autorů literatury pro děti a mládež 2. Čeští spisovatelé.. Praha: Libri.
  • ŠUBRTOVÁ, M. (2007). Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. . Brno.
  • TOMAN, J. (2008). Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti.. České Budějovice.
  • Toman, J. (1992). Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury.. České Budějovice: Jihočeská univerzita.
  • URBANOVÁ, S. a ROSOVÁ, M. (2005). Žánry, osobnosti, díla. Historický vývoj žánrů literatury pro mládež. 5. rozš. vyd.. Ostrava: Ostravská univerzita.
  • URBANOVÁ, S. aj. (2004). Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století.. Olomouc: Votobia.
  • URBANOVÁ, S. (2003). Meandry a metamorfózy dětské literatury.. OIlomouc: Votobia.
  • WATSON, W. (2001). The Cambridge Guide to Children´s Books in English.. Cambridge: Cambridge University Press.
  • ZIPES, J. (2002). The Oxford Companion to Fairy Tales. The Western fairy tale tradition from medieval to modern.. Oxford: Oxford University Press.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní