Název předmětu | Literatura 19. století 2 |
---|---|
Kód předmětu | KČJ/L192@ |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 2 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Předmět Literatura 19. století 2 staví na podkladě základních požadavků Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a snaží se svým tematickým zaměřením přivést studenty k propojení průřezových témat s literárními texty, tak, aby studenti byli schopni přiblížit vývoj kultury v druhé polovině 19. století v souladu s kulturně-osvětovou, vzdělávací a esteticko-výchovnou funkcí literárního textu v dimenzi žáka ZŠ. Klademe důraz na skutečnost, aby studenti prostřednictvím vybraných textů české a světové literatury druhé poloviny 19. století pochopili, jak naplnit komunikační cíle literární výchovy vzhledem k naší současnosti a zvláště každodennosti. Předmět se zaměřuje jak na složku percepční (umění získat z textu informace - uměleckého charakteru, historického, společenského charakteru), tak i na složku produkční (vytvoření vlastního názoru na dílo a jeho obhajobu). Předmět staví na rozvoji čtenářské gramotnosti a kritického myšlení budoucích pedagogů. Pravda a krása - realistické literární obrazy v dobovém kontextu. Historický román jako fenomén realistické prózy. Moderna - barvy a vůně, symboly světa a duše v poezii. Básnické skupiny v českém kulturním kontextu. Problematika ženského emancipačního hnutí a jeho projevy v kontextu literatury druhé poloviny 19. století. Národní divadlo - symbol vlastenecké společnosti, vlastenectví a nacionalismus v druhé polovině 19. století. Světovost a českost literatury druhé poloviny 19. století (východiska, koncepce a polemiky). Zrod okrajových literárních žánrů.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: vysvětlit pojem světová literatura, interpretovat základní teze problematiky "světovosti" v kontextu druhé poloviny 19. století. vyjmenovat a definovat a interpretovat základní trendy vývoje literatury druhé poloviny 19. století, diskutovat o problematice "klasické" a "moderní" literatury i umění překladu, analyzovat významná díla českého i světového literárního kontextu 19. století. definovat a vysvětlit společensko-kulturní rámec vývoje v druhé polovině 19. století a ilustrovat společenský vývoj na konkrétních literárních ukázkách klasifikovat a interpretovat jednotlivá literární díla druhé poloviny 19. století, obhájit svůj názor v diskusích nad uměleckou hodnotou díla. analyzovat a hodnotit informace z oblasti kulturního a literárního vývoje druhé poloviny 19. století.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |