Název předmětu | Literatura 19. století 1 |
---|---|
Kód předmětu | KČJ/L191@ |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 2 |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Předmět Literatura 19. století 1 vychází ze základních požadavků Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a snaží se svým tematickým zaměřením přivést studenty k propojení průřezových témat s literárními texty, tak, aby studenti byli schopni přiblížit vývoj romantické kultury v souladu s kulturně-osvětovou, vzdělávací a esteticko-výchovnou funkcí literárního textu v dimenzi žáka ZŠ. Chceme, aby studenti prostřednictvím vybraných textů české a světové literatury první poloviny 19. století pochopili, jak naplnit komunikační cíle literární výchovy vzhledem k naší současnosti a zvláště každodennosti. Předmět se zaměřuje jak na složku percepční (umění získat z textu informace - uměleckého charakteru, historického, společenského charakteru), tak i na složku produkční (vytvoření vlastního názoru na dílo a jeho obhajobu). Předmět staví na rozvoji čtenářské gramotnosti a kritického myšlení budoucích pedagogů. Fenomén národního obrození, "boje" za česky psanou kulturu. Rukopisné padělky - romantické mystifikace v evropské kultuře. Sběratelé národního folkloru v evropské literatuře. Humor první poloviny 19. století. Proměny a konstanty evropského romantismu. Vztah domova a světa v kontextu literárního vývoje první poloviny 19. století.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: interpretovat základní teze problematiky "světovosti" literatury, zamyslet se nad národním charakterem literatury a pojmem region. vyjmenovat a definovat a interpretovat základní trendy vývoje literatury 19. století, diskutovat o problematice "klasické" a "moderní" literatury i umění překladu, analyzovat významná díla světového i českého literárního kontextu 19. století. ilustrovat společenský vývoj na konkrétních literárních ukázkách, klasifikovat a interpretovat jednotlivá literární díla první poloviny 19. století, argumentovat v diskusích nad uměleckou hodnotou díla.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |