Předmět: Základy písemného a mluveného projevu

« Zpět
Název předmětu Základy písemného a mluveného projevu
Kód předmětu KČJ/KZPP@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kopecký Kamil, prof. Mgr. Ph.D.
  • Krejčí Veronika, Mgr.
  • Gyüre Klára, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: Osobnost učitele Krizové komunikační situace v MŠ Verbální a nonverbální komunikace Asertivita. Empatie. Diskuse a její řízení. Psaný projev: zásady výstavby textu, nedostatky při stylizaci textu.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - Aktivně uplatňovat dovednosti písemné a ústní komunikace se zaměřením na srozumitelnost a efektivitu v různých profesionálních kontextech. - Analyzovat a reflektovat svou roli učitele, zejména v oblasti předškolní výchovy, a porozumět významu komunikace ve vyučování. - Zvládat krizové komunikační situace v mateřských školách, prokazovat schopnosti řešení problémů a zvládání konfliktů. - Rozlišovat mezi verbální a neverbální komunikací a aplikovat techniky pro zlepšení obou typů komunikace v pedagogickém prostředí. - Využívat praktické znalosti a techniky efektivní komunikace k obohacení svých pedagogických dovedností a zapojení žáků. - Prokázat schopnost účastnit se diskuse a řídit ji. - Objasnit základní principy argumentace a prokázat schopnost argumentovat při mluveném projevu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
ZÁPOČET: SEMINÁRNÍ PRÁCE Lze zvolit jedno z následujících témat: 1. Rozvoj komunikačních kompetencí u žáků na 2. stupni ZŠ 2. Komunikace a spolupráce s rodiči žáků 3. Komunikace při řešení vybraného problémového chování žáka/žáků v průběhu výuky na 2. stupně ZŠ. - Rozsah práce minimálně 3 NS, dodržovat formální zásady pro psaní odborných prací (velikost písma 12, řádkování 1,5, písmo Times New Roman, zarovnání do bloku apod.). - Vycházet PRIMÁRNĚ z odborných zdrojů, které je nutno adekvátně citovat (jedním z cílů práce je prokázat schopnost studenta pracovat s odbornými zdroji), lze odkazovat také na subjektivní zkušenosti (např. z vlastní pedagogické praxe apod.) a podpořit je odbornými zdroji. Požadavky na studenty s ISP: - Vypracovat seminární práci v rozsahu minimálně 6 NS na vybrané téma (viz výše).
Doporučená literatura
  • BARBOŘÍK, Pavel. (2014). Kultura a technika mluveného projevu.. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
  • Boukalová, H. a kol. Psychologie komunikace. .
  • Dlabal, M. Komunikace v pomáhajících profesích. .
  • HÁJKOVÁ, Eva. (2003). Český jazyk a kultura mluveného projevu.. Praha: Univerzita Karlova.
  • HÁJKOVÁ, Eva. (2011). Rétorika pro pedagogy.. Praha: Grada.
  • Krobotová, M. (1991). Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu.. Olomouc: Vydavatelství UP.
  • Olga Lošťáková. (2020). Empatická a asertivní komunikace. Praha.
  • Sperry, R. (2016). Komunikace v problémových situacích. Praha: Portál..
  • Svobodová, Z. Konflikty ve škole. O prevence k řešení. .


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní