Název předmětu | Základy české gramatiky 2 - syntax |
---|---|
Kód předmětu | KČJ/KZG2@ |
Organizační forma výuky | Konzultace |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 2 |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Disciplína je zaměřena na komplexní syntaktickou analýzu věty a souvětí. Cílem přednášek je prezentovat studentům základní teorii oboru, a to zejména s ohledem na její další uplatnění v prostředí pedagogické praxe. Na teoreticky zaměřené přednášky navazují semináře, jejichž obsahem je nácvik komplexní syntaktické analýzy. Studenti budou seznámeni s pojmy věta a výpověď, dále bude objasněna problematika syntagmat a syntaktických vztahů. Při analýze věty vycházejí z tradiční syntaxe, zároveň ji kombinují s pojetím valenčním, které umožní porozumět základním principům aplikovaným při tvorbě české věty a souvětí. Analýza věty zahrne rovněž hledisko sémantické, problematiku výpovědních modifikací, modality výpovědi a aktuálního členění výpovědi. Syntagma. Syntaktické vztahy. Valenční syntax, valence slovesa. Predikát, vedlejší věta přísudková. Struktury subjektové a bezsubjektové, subjekt, vedlejší věta podmětná. Objekt, vedlejší věta objektová. Adverbiale, vedlejší věta příslovečná. Atribut, vedlejší věta přívlastková. Atribut verbální, vedlejší věta doplňková. Souvětí parataktické a hypotaktické. Hypotaxe pravá a nepravá. Výpovědní modifikace. Modalita výpovědi. Aktuální členění výpovědi.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: Vymezit pojem věta a výpověď. Definovat syntagma a objasnit, které výrazy do syntagmat vstupují. Popsat syntaktické vztahy mezi větnými členy včetně koordinace a adordinace. Objasnit valenční pojetí syntaxe, své vědomosti aplikovat při vytváření gramatických a sémantických větných vzorců. Vymezit jednotlivé větné členy, na příkladech demonstrovat rozdíly mezi nimi. Objasnit základní typy souvětí v češtině, rozlišit hypotaxi pravou a nepravou. Identifikovat základní výpovědní modifikace při analýze výpovědi. Rozpoznat a použít prostředky pro vyjadřování modality. Aplikovat znalost prostředků aktuálního členění výpovědi při jazykové analýze textu. Provést komplexní syntaktickou analýzu věty jednoduché a souvětí včetně hierarchického grafického záznamu.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |